سلامت گوش

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
انواع راه های تشخیص درمان وزوز گوش


وزوز گوش علل و درمان آن

برای تشخیص و درمان وزوز گوش که نوعی ایجاد صدا و زنگ درون گوش بدون وجود صدای خارجی است، باید ابتدا با علائم آن آشنا شویم. وزوز گوش 15 تا 20 درصد از مردم دنیا را با خود درگیر کرده است. وزوز گوش در واقع علامتی از یک وضعیت دیگر مانند کاهش شنوایی در اثر افزایش سن، جراحت گوش و یا اختلال در سیستم گردش خون است.

وزوز گوش معمولاً علامت وضعیت خطرناکی نیست و با افزایش سن شدت می گیرد. درمان وزوز گوش برای برخی از افراد نتایج خوبی به همراه دارد و برخی دیگر نسبت به درمان وزوز گوش تاثیر خاصی مشاهده نمی کنند.

علامت وزوز گوش چیست ؟

وزوز گوش با احساس شنیدن صدایی همراه است که وجود خارجی ندارد. این صدا می تواند زنگ زدن، وز وز، صدای هیس و صداهای دیگری از این دست باشد. وزوز گوش می تواند در یک گوش و یا در هر دو گوش شنیده شود.

وزوز گوش ممکن است دائمی باشد و یا به صورت دوره ای بیاید و برود.

انواع وز وز گوش چیست ؟

نوعی از وزوز گوش تنها توسط بیمار شنیده می شود و رایج ترین نوع وزوز گوش نیز هست. این مشکل ممکن است در اثر آسیب های عصبی گوش ایجاد شده باشد.

نوع دوم وزوز گوش را پزشک می تواند بشنود. این نوع نادر از وزوز گوش ممکن است به علت مشکلات عروق خونی و یا وضعیتی در استخوان گوش میانی و یا به خاطر انقباض عضلات ایجاد شده باشد.

علل رایج ایجاد وزوز گوش

رایج ترین علت وزوز گوش افزایش سن و کاهش شنوایی در اثر افزایش سن است. قرار گرفتن در معرض صدا های بلند نیز می تواند چنین مشکلی برای افراد ایجاد کند.

انسداد مجرای گوش با جرم و یا تغییر در استخوان گوش نیز از علل رایج دیگر وزوز گوش هستند.

درمان زمینه ی ایجاد کننده وزوز گوش

در صورتیکه فرد برای درمان مشکل وزوز گوش به پزشک مراجعه کند، ابتدا پزشک سعی می کند تا مشکل زمینه را تشخیص دهد. به جز مواردی مانند تجمع جرم گوش ،مشکلا عروق خونی و … که در بالا ذکر شد، گاهی ممکن است مصرف دارویی خاص علت ایجاد وزوز گوش باشد و یا علل نادر دیگر آن را ایجاد کنند. در صورتی که علت ایجاد وزوز گوش مانند جرم گوش قابل رفع شدن باشد پزشک به راحتی می تواند این مشکل را درمان کند.

درمان دارویی

دارو ها نمی توانند وزوز گوش را درمان کنند. اما در برخی از موارد می توانند از شدت ان بکاهند و علائم را تسکین دهند. البته چنین دارو هایی عوارض خاص خود را دارند که باید فواید و عوارض آن ها در کنار هم سنجیده شود.

درمان وزوز گوش با تغییر سبک زندگی و ایجاد آرامش اعصاب تاثیر بیشتری خواهد داشت.

منبع: انواع راه های تشخیص درمان وزوز گوش

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰

مراحله قالب گیری گوش برای سفارش سمعک


قالب گیری گوش برای سمعک

قالب گیری گوش برای سمعک زمانی معنا پیدا می کند که بدانیم مجرای گوش افراد مختلف با هم فرق دارد همانند تفاوت در شکل ظاهری و قیافه . به همین دلیل است که برخی از افراد امکان استفاده از سمعک های آماده را ندارند و یا ترجیح می دهند سمعکی متناسب با ساختار گوش خود داشته باشند تا در استفاده از آن احساس راحتی کنند.

دلایل قالب گیری گوش برای سمعک

تثبیت سمعک یکی از دلایل مهم برای قالب گیری است. قالب گیری گوش برای سمعک سبب می شود دیگر سمعک درون گوش بی دلیل جا به جا نشود و استفاده از آن راحت تر باشد.

دلیل دیگر برای قالب گیری جلوگیری از صدای باد است که به دلیل جای گیری بد سمعک ایجاد می شود.

قالب گیری گوش برای سمعک همچنین سبب می شود که کیفیت صدایی بهتر شود و نویز تا حد اکثر جای ممکن کاهش پیدا کند.

همچنین افرادی که در استفاده از سمعک های آماده دچار مشکل شده اند تمایل به قالب گیری دارند.

انواع قالب گیری

قالب گیری گوش با توجه به اینکه کدام یک از بخش های کانال و صدفه ی گوش را پر می کند به دو دسته ی concha و canal تقسیم بندی می شود.

جنس قالب

حرکات های فک پایینی می تواند در شکل مجرای گوش تغییرات انبساطی و انقباضی ایجاد کندو به همین دلیل اگر مواد مورد استفاده در قالب گیری مواد بسیار سفتی باشند احتمالاً تثبیت و قرار گیری قالب در گوش در زمان تحرکات فک دچار مشکل خواهد شد.

در صورتی که چنین مشکلی وجود داشته باشد استفاده از قالب های سیلیکونی پیشنهاد می شود. البته از مواد دیگری مانند رزین های پخت شونده با UV، آکریلیک سخت، آکریلیک نرم، وینیل و پلی اتیلن نیز برای ساخت قالب گوش استفاده می شود.

راحتی در استفاده

برای این که قالب در گوش ایجاد نا راحتی نکند باید هیچگونه تماسی با بخش های استخوانی کانال نداشته باشد و تماماً در قسمت های غضروفی قرار گیرد. درست کردن یک قالب مناسب نیاز به مهارت بالا دارد و هر قالب سازی نمی شتوان از عهده این کار بر بیاید.

مراحل قالب گیری گوش به صورت خلاصه

تهیه قالب اولیه حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد.

ابتدا وضعیت مجرای گوش توسط متخصص مورد بررسی قرار می گیرد.

سپس کانال گوش با پنبه ای با اندازه مناسب پر می شود.

مواد قالب اولیه که نرم هستند به دقت داخل کانال گوش تزریق می شود.

مدت زمانی باید صبر کرد تا این مواد سفت شوند و شکل قالب گوش را به خود بگیرند.

پس سفت شدن قالب را می توان خارج کرد.

در انتهای مراحل قالب گیری گوش برای سمعک داخل مجرای گوش بررسی می شود تا از مواد قالب درون گوش باقی نمانده باشد.

منبع: مراحله قالب گیری گوش برای سفارش سمعک

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰

راهنمایی های لازم برای انتخاب سمعک


راهنمای انتخاب سمعک

عدم درمان کم شنوایی دائمی از طریق سمعک مناسب مشکلات عدیده ای ایجاد می کند. راهنمای انتخاب سمعک به شما کمک می کند تا به انتخاب صحیح سمعکی متناسب با نیاز های خود از افسردگی، افت حافظه و تمرکز و حتی زوال عقل پیشگیری نمایید.

راهنمای انتخاب سمعک : سمعک پشت گوشی مینی

سمعک پشت گوشی با اندازه کوچک با نام های مختلفی شناخته می شود. RIC، RITE، RITA و CRT مخفف نام ها مختلفی است که برای این نوع سمعک ذکر شده است. پخش کننده ی صدا در سمعک پشت گوشی مینی درون مجرای گوش قرار می گیرد.

این نوع سمعک بسیار راحت مورد استفاده قرار می گیرد و دید کمتری در پشت گوش افراد دارد. احساس مسدود شدن در گوش ایجاد نمی کند.

البته جرم و رطوبت گوش که مستقیماً با پخش کننده ی صدا درتاس هستند می توانند مشکل ساز شوند و همچنین افزایش قابل توجه صدا در فرکانس های پایین برای این سمعک مقدور نیست.

راهنمای انتخاب سمعک : سمعک پشت گوشی معمولی

این دسته از سمعک ها که رایج ترین نوع سمعک و قدیمی ترین نوع آن نیز محسوب می شوند، طول عمر باتری بهتری نسبت به تمام انواع سمعک دارند. تمام اجزاء سمعک در یک قطعه ی پلاستیکی پشت گوش قرار می گیرند و پخش کننده ی صدا مستقیماً داخل گوش نخواهد بود. صدا از طریق لوله ای به سمت مجرای گوش هدایت می شود.

این نوع سمعک افزایش صدای مطلوبی برای تمام فرکانس ها دارد و برای افرادی که از کم شنوایی شدید رنج می برند مناسب خواهد بود.

تیوب سمعک که داخل گوش قرار می گیرد آلوده به جرم گوش می شود. اما، تمیز کردن آن بسیار ساده است. بعضی از مواقع تیوبی که درون مجرای گوش قرار می گیرد حس انسداد در گوش فرد ایجاد می کند.

راهنمای انتخاب سمعک : سمعک نامرئی

سمعک نامرئی CIC سمعکی است که کاملاً درون مجرای گوش قرار می گیرد و هیچگونه دیدی از بیرون ندارد. کمترین بازگشت صدا به ویژه هنگام صحبت با تلفن را دارد. برای خارج کردن این سمعک از گوش نواری در کنار ان تعبیه شده است. به دلیل اینکه کاملاً درون گوش قرار دارد نسبت به صدای باد کمتر حساس است.

اندازه ی بسیار کوچک این نوع سمعک سبب می شود تا انواع فناوری نوین را نتوان در آن قرار داد. عمر باتری آن نیز به دلیل اندازه ی کوچک کم است و به دلیل اینکه کاملاً درون گوش قرار می گیرد در معرض رطوبت و جرم گوش قرار دارد و بیشتر دچار آسیب می شود. اما با وجود تمام این مسائل افرادی که تمایل دارند سمعک آن ها دیده نشود، این مدل سمعک را انتخاب می کنند.

البته متخصصین می توانند بهترین راهنمای انتخاب سمعک مناسب باشند.

منبع: راهنمایی های لازم برای انتخاب سمعک

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰

راه های نگهداری از سمعک چگونه است ؟

چگونه از سمعک خود نگهداری کنیم؟

سمعک در درون مجرای گوش در معرض جرم گوش و رطوبت قرار می گیرد. به همین دلیل نگهداری از سمعک و تمیز کردن آن در افزایش طول عمر کارایی تاثیر گذار است. با این کار سالیان متمادی می توانید از یک سمعک بهره ببرید.

نکاتی برای نگهداری از سمعک

برای تمیز کردن سمعک باید ابزار مناسب در اختیار داشته باشید. جرم گوش می تواند در انتهای باز سمعک یعنی جایی که صدا از ان خارج می شود انسداد ایجاد کند. این انسداد سبب افت کیفیت صدایی و سوت کشیدن سمعک می شود. اگر این جرم به موقع تمیز نشود می تواند به پخش کننده ی صدا آسیب وارد کند. پس با برس مخصوص هر از چند گاهی سمعک خود را تمیز کنید.

برای نگهداری از سمعک آن را از گوش خود خارج کنید

برای انجام برخی از کار ها مانند دوش گرفتن و شنا کردن و حتی شستن صورت، فراموش نکنید که باید سمعک را از گوش خود خارج کنید. وگرنه آب و مواد شوینده به سمعک آسیب وارد می کنند. ضمناً زمانی که از اسپری مو و ژل نیز روی مو های اطراف گوش استفاده می کنید بهتر است سمعک را خارج کنید.

شب ها سمعک را خارج کنید

مدت زمانی که شما خواب هستید، فرصت خوبی است تا سمعک در معرض هوا قرار بگیرد و رطوبتی که داخل گوش در معرض آن بوده است را از خود جدا کند. برای تمیز کردن سمعک از دستمال مرطوب و مواد شوینده شیمیایی هرگز استفاده نکنید.

سمعک را در معرض حرارت یا سرمای شدید قرار ندهید

اگر دمای هوا زیر صفر است و شما در فضای بیرون قصد دارید سمعک را از گوش خود خارج کنید، بهتر است سمعک را همراه خود نبرید. همچنین اگر قصد دارید زیر نور مستقیم خورشید در استخر آب شیرجه بزنید و سمعک را کنار استخر در هوای داغ رها کنید نیز بهتر است آن را در خانه جا بگذارید. زیرا در هر دو صورت سمعک آسیب جدی می بیند.

نکات زیر را رعایت کنید

برای تمام انواع سمعک لازم است که:

باتری سمعک را شب ها از ان خارج کنید تا در معرض هوا تمام قسمت های سمعک که رطوت گرفته اند خشک شوند.

جای باتری را با استفاده از برس مخصوص جرم زدا تمیز کنید.

اگر در منطقه ای با آب و هوای مرطوب و شرجی زندگی می کنید بهتر است از رطوبت زدای سمعک بهره ببرید. رطوبت زدای سمعک معمولاً ظرفی حاوی مواد جاذب رطوبت است که در دارد.

لوازم تمیزکاری

علاوه بر لوازم جانبی سمعک ، لوازم تمیزکاری سمعک نیز قابل تهیه هستند. وسایل تمیزکاری سمعک در داروخانه ها نیز یافت می شود. اما بهتر است این لوازم را از همان مرکزی تهیه کنید که سمعک را خریداری کرده اید و طرز کار صحیح آن برای سمعک را نیز از متخصصان برای نگهداری از سمعک یاد بگیرید.

منبع: راه های نگهداری از سمعک چگونه است ؟

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰

آیا تست abr عوارض دارد؟


آزمون abr معمولاً برای نوزادان تجویز می شود و والدین از جهت عوارض تست abr دچار نگرانی می شوند. آزمون abr نتایج خود را با توجه به امواج مغزی اعلام می کند و برای افرادی که قابلیت انجام دیگر تست های شنوایی سنجی را ندارند مانند نوزادان تجویز می شود. این آزمون برای افرادی که دچار مشکلات مغزی نیز هستند مناسب است.

آیا عوارض تست abr برای نوزادان گزارش شده است ؟

آزمون abr آزمونی ایمن و بدون درد است و به خوبی عملکرد اعصاب و مغز را در پاسخ به صدا ها بررسی می کند. این آزمون به خوبی اطلاعات کافی در مورد کم شنوایی به متخصصان ارائه می دهد و عوارض تست abr در بزرگسالان و نوزادان وجود ندارد.

آمادگی برای آزمون abr

آمادگی برای آزمون با توجه به سن افراد متفاوت است. به کودکان معمولاً داروی خواب آور داده می شود تا حین انجام تست آرام و خواب آلود باشند.

این آرمون برای نوزادان زیر 6 ماه بدون داروی خواب آور انجام می شود. اما، نوزاد باید در زمان آزمون خوابیده باشد. بهتر است مادران پیش از فرا رسیدن زمان آزمون کودکان را بیدار نگه دارند تا در زمان آزمون راحت تر بخوابند.

به طور کلی لازم است کودکان در زمان انجام این آزمون بی حرکت، بی صدا و آرام باشند.

آزمون abr چگونه انجام می شود ؟

متخصص شنوایی سنجی هدفونی را داخل گوش و الکترود هایی را نزدیک پوش روی پیشانی قرار می دهد. صدا از طریق هدفون به گوش فرد می رسد و از طریق الکترود ها پاسخ مغز افراد به صدا ها سنجیده می شود.

آیا حین انجام آزمون abr برای کودکان والدین حضور دارند ؟

حضور والدین نمی تواند در روند انجام آزمون اختلالی ایجاد کند و این مسأله به قوانین مرکز شنوایی سنجی مربوط است. معمولاً والدین عمراه نوزادان به اتاق انجام آزمون می روند و حتی انجام آزمون می تواند در حالتی که نوزاد در آغوش مادر است انجام شود.

اگر برای کودکان از داروی خواب آور استفاده شود معمولاً نیازی به حضور والدین نیست.

مدت زمان آزمون abr چقدر است ؟

مدت زمان انجام آزمون بستگی به همکاری افراد (به ویژه نوزادان و کودکان) دارد و می توان از کمتر از یک ساعت تا بیش از 2 ساعت طول بکشد. در کودکانی که داروی خواب آور دریافت کرده اند چند ساعت زمان ریکاوری را نیز می توان جزء مدت زمان آزمون به حساب آورد.

خطرات آزمون abr

همانطور که گفته شد آزمون abr خطری ندارد، درد ندارد و هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نمی کند. تنها در مورد کودکان در صورت استفاده از داروهای خواب آور تا چند ساعت پس از انجام این آزمون نیاز به مراقبت وجود دارد تا اثر دارو از بین برود و به طور کلی موردی تحت عنوانعوارض تست abr گزارش نشده است.

منبع: آیا تست ABR عوارض دارد؟

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰

آخرین تکنولوژی بکار رفته در سمعک زیمنس


سمعک زیمنس هوشمند با فناوری پیشرفته و به روز اولین بار در سال 2015 رونمایی شد. سمعک زیمنس هوشمند را می توان به راحتی با گوشی های آیفون و اندروید کنترل کرد. در صورتی که سمعک زیمنس به صورت سمعک دو گوشی استفاده شود، سمعک زیمنس هوشمند سبب هماهنگی بین دو سمعک و ایجاد بهترین کیفیت و همزمانی پخش صدا می شود.

در مکان های شلوغ مانند رستوران ها سمعک هوشمند به خوبی می تواند نویز زمینه را حذف کرده و کیفیت صدا را بالا ببرد.

 تفاوت سمعک هوشمند با سمعک دیجیتال

سمعک های هوشمند این قابلیت را دارند که تمام صدا های محیط را دریافت کنند و تشخیص دهند. اما، سمعک های دیجیتال امکان شناسایی دقیق و تغییر خودکار متناسب با صدا های محیط را ندارند.

گرچه تا کنون هیچ سمعکی نتوانسته است با قدرت شنوایی گوش انسان مطابقت پیدا کند، سمعک های هوشمند به طبیعی ترین شکل ممکن صدا ها را در گوش افراد پخش می کنند.

تولید سمعک زیمنس

سمعک زیمنس بیش از 130 سال سابقه در تولید سمعک و نوآوری در این زمینه را دارد. فناوری هایی که در تولید سمعک زیمنس به کار رفته است شامل طراحی بدنه ی زیبا، استحکام بالا، استاندارد ضد رطوبت است. شرکت زیمنس در کشور های زیادی نمایندگی های معتبر دارد و گارانتی پس از فروش سمعک های زیمنی نیز معتبر است. همچنین لوازم جانبی مختلفی با توجه به نیاز مصرف کنندگان به آن پیشنهاد می گردد که در قیمت سمعک تاثیرگذار است.

بهترین سمعک های زیمنس

انواع مدل های سمعک زیمنس بسیار متنوع اند. به همین دلیل برای انتخاب بهترین و مناسب ترین سمعک به مشاوره متخصصین شنوایی سنجی نیاز است. زیمنس یکی از 6 تولید کننده ی بزرگ سمعک در دنیاست. این شرکت سالانه 50 میلیون دلار هزیه صرف طراحی فناوری جدید تولید سمعک می کند.

سمعک های زیمنس در سه سطح از فناوری عرضه می شوند و انواع هوشمند آن کارآمد ترین انواع تولید شده تا کنون به شمار می روند.

مدل های مختلف سمعک زیمنس

مدل های مختلف سمعک زیمنس عبارتند از:

سمعک Siemens Insio Primax که از انواع سمعک داخل کامل گوش به شمار می رود و اندازه ی کوچکی دارد.

سمعک Siemens Pure Primax با فناوری پیشرفته و اندازه ای جمع و جور از انواع سمعک پشت گوشی است و پخش کننده ی صدای آن درون کانال گوش قرار می گیرد.

سمعک Siemens Insio Binax با طراحی کوچک و داخل گوشی باعث شده است قابلیت شنوایی برای افرادی که تمایل ندارند سمعکشان دیده شود امکان پذیر باشد.

سمعک های Siemens Pure Binax، Siemens Sirion، Siemens Motion Binax و Siemens Ace Binax انواع پشت گوشی سمعک زیمنس هوشمند و بسیار با کیفیت هستند که پخش کننده ی صدای آن ها درون گوش قرار می گیرد و تجربه شنوایی عالی به ارمغان می آورند.

منبع: آخرین تکنولوژی بکار رفته در سمعک زیمنس

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰

امکانات و مشخصات سمعک وایرلس


ویژگی سمعک وایرلس چیست؟

آیا می دانید سمعک وایرلس چیست ؟ در دنیای مدرن امروز وابستگی به گوشی های هوشمند تلفن همراه، تبلت و دیکر وسایل وایرلس برای ارتباط با انسان های دیگر بسیار زیاد شده است. برای توضیح این که عملکرد سمعک وایرلس چیست ؟ باید گفت که برندهای سمعک از فناوری وایرلس استفاده می کنند تا سیگنال های دریافت شده را از طریق ارتعاش انتقال دهند. این فناوری تغییر شگرفی در تولید سمعک ایجاد کرده است.

کیفیت صدا

فناوری وایرلس به دو سمعک کمک می کند هماهنگ با هم و به صورت سیستمی کامل عمل کنند و ورودی صدا برای هر دو سمعک به اشتراک گذاشته شده و پردازش صدا هماهنگ انجام می شود.

فکر می کنید واحد سرعت انتقال داده در سمعک وایرلس چیست ؟ سرعت انتقال داده در سمعک های وایرلس را با واحد نانو ثانیه اندازه گیری می کنند. پردازش صدا به صورت هماهنگ باعث می شود که صدا نیز همزمان در گوش فرد پخش شود و احساس بسیار خوبی از کیفیت صدایی برای فرد ایجاد کند.

تمرکز و مکان یابی

انسان به علتی با دو گوش متولد می شود. شنوایی از طریق دو گوش سبب می شود مغز بتواند منبع تولید صدا را تشخیص دهد. دقیقاً به همین علت توصیه می شود افرادی که از هر دو گوش دچار کم شنوایی هستند از سمعک دوگوشی استفاده کنند. در گذشته دو سمعک به طور جدا از هم عمل می کردند. این مسآله باعث می شد پخش صدا در دو گوش با کمی فاصله زمانی انجام شود و شنوایی را به خوبی بهبود نبخشد و افراد منبع صدا تشخیص ندهند.

فناوری وایرلس به خوبی توانسته است دو سمعک را با هم هماهنگ کرده و این مشکل را رفع کند. با استفاده از فناوری وایرلس منبع صدا راحت تر تشخیص داده می شود و صدا طبیعی تر به گوش برسد.

راحتی در استفاده

کنترل و تنظیم سمعک ها با قابلیت وایرلس یا بی سیم بسیار ساده تر از قبل شده است و استفاده از سمعک ها شرایط راحت تری برای مصرف کنندگان دارد. با قابلیت بی سیم امکان انتخاب برنامه با یک سمعک و تغییر صدا با سمعک دیگر امکان پذیر است به نحوی که تغییرات بر هر دو سمعک اعمال شود. به این صورت فرد با لمس تنها یک سمعک تنظیمات هر دو را تغییر می دهد و دچار دردسر نمی شود.

اتصال

یکی از مهمترین قابلیت های یک سمعک بی سیم، امکان اتصال ان به تمام دستگاه هایی است که از فناوری وایرلس یا بی سیم بر خوردارند. این امکان باعث می شود فرد صدای دستگاه های پخش کننده ی وایرلس را مستقیماً درون گوش خود بشنوند و مهمترین کاربرد آن استفاده از تلفن همراه هوشمند است.

در این نوشته بررسی کردیم که کیفیت صدایی و دیگر قابلیت های سمعک وایرلس چیست ؟

منبع: امکانات و مشخصات سمعک وایرلس

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰

شرایط سنی برای غربالگری شنوایی:
امروزه با توجه به پیشرفتهای صورت گرفته در تکنولوژی های پزشکی، امکان تستینگ شنوایی نوزادان از روز اول تولد، فراهم گردیده است. در حال حاضر در اکثر بیمارستانهای کشور، بویژه در شهرهای بزرگ، در روز اول تولد تست OAE از نوزاد انجام شده و موارد مشکوک به کم شنوایی مشخص می گردد. در کل ارزیابی شنوایی نوزاد با یک مجموعه تست قابل انجام می باشد و تستینگ روز اول در بیمارستان محل تولد، فقط جزئی از این روال است و به تنهایی برای اطمینان از سلامت شنوایی نوزاد، کافی نمی باشد. درواقع با تست OAE سلامت عملکرد حلزون گوش بررسی می گردد لیکن برای اطمینان از سلامت کل سیستم شنوایی، انجام تست ABR پس از پایان سه ماهگی، ضروری است. هنگامی که این دو تست در کنار هم انجام شد و پاسخ نرمال ثبت شد، با اطمینان بالایی می توان سلامت شنوایی نوزاد را تایید نمود. در پایین، شمایی کلی از برنامه غربالگری شنوایی نوزادان را می بینید:
• انجام تست OAE غربالگری در هفته اول تولد.
• انجام تست OAE غربالگری و کلینیکال پس از ماه اول تولد
• انجام تستهای OAE و ABR به صورت کلینیکال پس از 3 ماهگی
• پس از اتمام این روند، در صورت نیاز به انجام تستهای تکمیل تر و ادامه تستینگ شنوایی، مشاورات لازم توسط ادیولوژیستهای مجرب ما به خانواده ارائه خواهد شد.
در برخی موارد و به علت وجود برخی علائم، نیاز است که تست های شنوایی در ماههای بعدی و در فواصل مشخص تکرار گردند. در صورت نیاز، اینگونه موارد را ادیولوژیستی که تستینگ شنوایی نوزاد شما را انجام داده است، به شما توضیح خواهند داد.

شرایط آمادگی برای انواع تستهای غربالگری شنوایی نوزادان:
تست OAE:
این تست به علت پاسخ دهی سریع و قابل اعتماد، در روال تستینگ شنوایی نوزادان قرار گرفته است. برای انجام این تست نیاز به خواب نوزاد نبوده و تنها با آرامش نوزاد قابل انجام می باشد. اگر نوزاد شما برای مدتی کوتاه (حدود 10 دقیقه) آرامش داشته باشد، این تست به راحتی و با پاسخ های واضح، انجام خواد شد.
تست ABR:
برعکس تست قبلی، این تست به زمان بیشتری برای پاسخ دهی نیاز دارد و حداقل حدود 30 دقیقه زمان خواهد برد. برای اطمینان از صحت پاسخ های این تست، نیاز است که نوزاد شما خواب باشد. در این تست پاسخهای عصب شنوایی با ارائه محرک شنیداری به گوش، در حال ثبت می باشد و هر بار تکان خوردن نوزاد، یک آرتیفکت (پاسخ اشتباه) محسوب شده و ثبت نتیجه نهایی را به تعویق می اندازد. پس حتما زمان خواب کودک را برای خوابیدن در طول انجام این تست، تنظیم نمایید.
مساله دیگر، تسهیل در امر ثبت پاسخ ها می باشد. منظور فراهم کردن شرایطی است که الکترودهای وصل شده به صورت کودک، بتوانند راحتتر با لایه های زیرین پوست ارتباط الکتریکی برقرار نمایند. شما این کار را به راحتی با استحمام کودک یک ساعت قبل از انجام تست ABR می توانید انجام دهید. زیرا به هنگام استحمام، چربی های روی پوست از بین رفته و ارتباط الکتریکی برای انجام تست، تیهسل می گردد. از طرفی دیگر نیز استحمام نوزاد قبل از تست سبب می گردد که کودک در حین انجام تست راحتتر و بهتر بخوابد.
برخی نوزادان به دلایلی به راحتی در حین انجام تست نمی خوابند که در اینگونه موارد باید با مشورت پزشک متخصص اطفال، یک داروی خواب آور مناسب برای کودک تجویز گردد. لازم به ذکر است که به این دلیل که این تست از مراکز اولیه عصب شنوایی پاسخ را دریافت می کند، استفاده از داروهای خواب آور، هیچ تاثیری در پاسخ تست نداشته و تست ABR قابلیت اعتماد بسیار بالایی دارد.

تاریخچه غربالگری شنوایی نوزادان:
غربالگری شنوایی جمعیتی در کودکان مدرسه رودر وسعت بالا از سال 1927 در ایالات متحده امریکا انجام شده است (داونز، 2000). غربال شنوایی در اطفال به روندی در حال تحول و توسعه مستمر طی 20 سال اخیر بدل شده است (گراول، 2000). امروزه غربال شنوایی فراگیر نوزادان (UNHS)، تقریبا در سراسر ایالات متحده امریکا نجام می گردد و در سال 1999 بیانیه مشترکی در اروپا در مورد غربالگری شنوایی نوزادان منعقد گردیده است. در این بیانیه تصریح می گردد که UNHS کم هزینه ترین و در عین حال اثربخش ترین برنامه محسوب می شود. پیشرفت های فن آوری نوین نیز به بسط و گسترش روشهای غربال در دوران طفولیت و نوزادی کمک بسیار شایانی نموده است (لوتمن، 2000).
اجرای این قبیل برنامه های غربال در دل خود به چیزی فراتر از غربال شنوایی نیاز داشته و نیازمند رویکردهای جامعی می باشند. این برنامه به سیستم منسجمی که به نام UNHS معروف است نیاز دارد. این روند در واقع انتقال بی سر و صدا و نامحسوس نوزاد و خانواده او در فرآیند غربال، تشخیص افت شنوایی، تشخیص طبی افت شنوایی و اختلالات مرتبط و مداخله است (JCIH، 2000، 2007). غربال، تنها یک بخش از برنامه UNHS و البته بخش مهمی از آن است. روند مداخله زودهنگام از چهار جزء اصلی تشکیل شده است (فایر و لو، 1999):
• شناسایی زودهنگام و برنامه غربال
• بررسی همیق و استراتژی ارزیابی
• طراحی، برنامه ریزی،ارائه مستقیم و پایش برنامه های درمانی
• مدیریت موردی و اجرا

غرابلگری شنوایی در ایران:
قریب به 20 سال است که دفتر پیشگیری از معلولیتهای سازمان بهزیستی کل کشور، با سرلوحه قرار دادن مبانی EHDI برنامه غربالگری شنوایی نوزادان را به صورت ملی و فراگیر شروع نموده و در حال حاضر در نقطه ای هستیم که حتی در مناطق دوردست کشور نیز، نوزادان تحت غربالگری شنوایی زودهنگام قرار می گیرند. این مساله موجب گردیده است که کم شنوایی کودک در سنین پایین (3 ماهگی) تشخیص داده شود و در صورت شروع به هنگام مداخلات توانبخشی، کودک کم شنوا در سنین نوپایی، از سطح توانمندی های ارتباطی همگام با هم سالان برخوردار شده و با موفقیت وارد جامعه شنوا می گردد. 
مبانی EHDI به شرح زیر می باشد:
• غربالگری بدو تولد برای کشف افت شنوایی مادرزادی
• بررسی ادیولوژیک و مدیکال برای اثبات وضعیت شنوایی
• مداخله به هنگام برای رشد ارتباطی / اجتماعی / عاطفی
• آموزش متولیا ن و حامیان خدمات
• پایش و بررسی مقتضی برای افتهای شنوایی دیرآغاز
• ارائه تقویت مناسب برای استفاده بهینه از باقیمانده شنوایی و پایش مداوم، منطم و موثر این روند
• آموزش عمومی برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت شناسایی زودهنگام کم شنوایی
• ارزیابی و پایش برنامه: از جمله رهگیری تبعات برنامه، ارزیابی کاربران، تحلیل هزینه ها و رشد برنامه

تاریخچه غربالگری شنوایی نوزادان در ایران:
از سال 1376 تا کنون، سازمان بهزیستی کشور با استفاده از توان کارشناسی و اجرایی خود، برنامه های متنعی را برای شناسایی و مداخله زودهنگام اختلالات شنوایی، طراحی و اجرا نموده است. دو سال بعد، در نیمه دوم سال 1387 در شهرستان ورامین و به صورت پایلوت بر روی شیرخواران 7 تا 9 ماهه، غربالگری شنوایی به اجرا درآمد و نتایج آن 6 ماه بعد مورد تحلیل قرار گرفت. از سال 1380 غربالگری شنوایی با تست TEOAE در ورامین و چند استان دیگر کشور شروع گردید و با تحلیل نتایج آن مشخص گردید که تست TEOAEمی تواند به عنوان یک ابزار قابل اعتماد (Reliable) برای غربالگری شنوایی نوزادان، قبل از ترخیص از بیمارستان و در طول 18 ساعت اول پس از تولد، مورد استفاده قرار گیرد. اما نرخ موفقیت این تست در 3-4 روز اول پس از تولد، بیشتر می باشد. در بین سالهای 1380 تا 1383 در سه استان کشور 14000 نوزاد تحت طرح غربالگری شنوایی نوزادان با تست TEOAE قرار گرفتند که حساسیت بالای 95% برای این تست ثبت گردید. 
در سال 1384 ، غربالگری شنوایی به صورت رسمی به عنوان یک طرح اجرایی پذیرفته شد و کمیته ملی پیشگیری و بازتوانی ناشنوایی در سازمان بهزیستی کشور، تشکیل شد و برنامه ملی غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد وارد مرحله جدید و فاز فراگیر برنامه گردید. در سال 1388 با اضافه شدنAABR (Automated ABR) به روند غربالگری شنوایی نوزادان، اعتبار این روند باز هم افزایش یافت و تبدیل به یک مجموعه تست قابل اعتماد گردید.

نقش گروه شنوایی شناسی پژواک88 در طرح غربالگری شنوایی نوزادان:
گروه شنوایی شناسی پژواک88 با فراهم آوردن تمامی زیرساختهای علمی، اجرایی، درمانی و آموزشی مورد نظر EHDI، تلاش نموده تا به نحو احسن غربالگری شنوایی نوزادان و شناسایی زودهنگام کم شنوایی را اجرا نموده و در صورت وجود افت شنوایی با هر درجه ای، با فراهم نمودن تیم توانبخشی تخصصی و کامل، مداخلات درمانی و آموزشی را نیز به بهترین و کاملترین شکل ممکن ارائه نماید.

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰


مزایای استفاده از سمعک چیست ؟

به نظر شما مزایای استفاده از سمعک چیست ؟ آیا انواع سمعک تنها می توانند صدا را بلند تر به گوش شما برسانند ؟ واقعیت این است کهمزایای استفاده از سمعک شامل تمام تبعات مثبت روحی و روانی آن نیز می شود و البته اگر از سمعک های هوشمند امروزی استفاده شود، مزایای فوق العاده ای با توجه به پیشرفت فناوری به مصرف کنندگان ارائه می گردد.

مزایای استفاده از سمعک در بهبود کیفیت زندگی

ارتباط بهتر با اعضای خانواده

احساس بهتر نسبت به خود داشتن

سلامت روانی بیشتر

حفاظت فیزیکی و درک خطر ها

تمرکز بهتر

احساس امنیت و استقلال

احساس خستگی کمتر

فعالیت های اجتماعی بیشتر

عملکرد بهتر در شغل

انواع سمعک

تولید کنندگان سمعک در دنیا انوع مختلفی از سمک را تولید و روانه ی بازار می کنند. برای انتخاب هر کدام از این سمعک ها دانستن مزایای استفاده از سمعک و معایب آن لازم است. به همین جهت مشاوره خرید سمعک تا حد زیادی می تواند در وقت و هزینه صرفه جویی کرده و سبب انتخاب بهترین سمعک متناسب با نیاز افراد باشد.

انواع سمعک ها شامل سمعک داخل گوشی، سمعک داخل کانال گوش، سمعک نامرئی، سمعک پشت گوشی و سمعک پشت گوشی با پخش کننده صدا داخل گوش هستند. در ادامه به برخی از مزایا و معایب آن ها اشاره می کنیم.

مزایا و معایب سمعک داخل گوشی ITE

به دلیل اندازه کوچک به راحتی داخل گوش جای می گیرد و از بیرون کمتر دیده می شود. اما، به دلیل در تماس بودن با جرم گوش بیشتر آسیب می بیند و ضمناً طول عمر باتری کمتری نسبت به سمعک پشت گوشی نیز دارد.

سمعک داخل کانال گوش ITC

این سمعک اندازه ای ما بین سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی دارد و مانند آن ها درون کانال گوش جای داده می شود و مزایا و معایب آن ها را نیز شامل می شود.

مزایا و معایب سمعک نامرئیCIC

این نوع از سمعک اندازه بسیار کوچکی دارد و کاملاً درون کانال گوش قرار می گیرد و برای افرادی مناسب است که تمایل ندارند سمعک آن ها اصلا دیده شود. البته این سمعک برای افرادی که کانال گوش آن ها بسیار کوچک باشد مناسب نیست و طول عمر باتری آن نیز کوتاه است.

مزایا و معایب سمعک پشت گوشی BTE

رایج ترین نوع سمعک برای استفاده کم شنوایان سمعک پشت گوشی است. بیشترین طول عمر باتری را دارد و به دلیل در تماس نودن با جرم گوش کمترین آسیب به آن وارد می شود.قابلیت های دیجیتال و لوازم جانبی همگی برای این نوع از سمعک ها تعبیه شده است. این نوع از سمعک ها پشت گوش کاملاً دیده می شوند. اگر پخش کننده ی صدای سمعک درون گوش باشد، سمعک از نوع RIC است و صدا را واضح تر درون گوش پخش می کند.

مزایای استفاده از سمعک آنقدر در زندگی اهمیت دارند که افراد کم شنوا باید حتماً از این ابزار مفید استفاده کنند.

منبع: مزایای استفاده از سمعک چیست ؟

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰

​​​​​​​قیمت انواع سمعک چگونه است ؟


قیمت سمعک بر چه اساسی؟

قیمت انواع سمعک با توجه به امکانات و فناوری مورد استفاده در ساخت آن ها تعیین می شود. در دنیا هر عدد سمعک معمولاً با قیمتی بین 1500 تا 3500 دلار به فروش می رسد و در تمام دنیا جزء کالا های گران محسوب می شود.

مشخصات موثر بر قیمت انواع سمعک

امروزه سمعک ها دارای قابلیت های متنوعی هستند و طبعاً هر چه فناوری پیشرفته تری در ساخت آن ها به کار رفته باشد، قیمت بالاتری خواهند داشت. این قابلیت ها عبارتند از: سیستم حذف نویز زمینه و فیدبک، ضد آب بودن، سیستم تشخیص گفتار، سیستم کاهش نویز باد، فناوری بی سیم و بلوتوث، قابلیت درمان وزوز گوش، قابلیت برنامه ریزی و امکانات تنظیمی، اندازه و مدل و ..

عوامل موثر دیگر بر قیمت انواع سمعک

به جز فناوری و امکانات جانبی هر سمعک که قیمت آن را تعیین می کند، عوامل دیگری نیز بر قیمت سمعک ها اثر گذار است. اینکه سمعک از چه نوعی باشد، قابلیت اتصال بی سیم یا وایر لس داشته باشد، ضد آب باشد یا خیر، دیجیتال و هوشمند باشد و با چه شکلی از قبیل پشت گوشی، داخل گوشی و نامرئی و … همگی می تواند قیمت سمعک را تغییر دهد.

گارانتی و خدمات پس از فروش هر سمعک نیز یکی از عوامل موثر بر قیمت بوده و خرید لوازم جانبی برای سمعک نیز می تواند قیمت تمام شده را بیشتر کند.

تعیین قیمت بر اساس نیاز مصرف کننده

نوع سمعک با توجه به میزان کم شنوایی و نیاز های روزمره افراد تعیین می شود و این مساله اصلی ترین پارامتر تعیین کننده ی قیمت سمعک است. بالطبع سمعک های آنالوگ قیمت کمتری نسبت به سمعک های دیجیتال و هوشمند دارند. اما، کیفیت صدایی را که سمعک های دیجیتال ایجاد می کنند نخواهند داشت. ضمن آن که لوازم جانبی و قابلیت اتصال به دستگاه های پخش صوت مانند پخش کننده موزیک و گوشی تلفن همراه و .. را نیز ندارد.

در بین مدل های سمعک نیز ممکن است فردی به مدل خاصی از سمعک مانند سمعک نامرئی نیاز داشته باشد و این مساله قیمت سمعک مناسب برای سطح شنوایی او را صرفاً به خاطر شکل ظاهری متفاوت و نه فناوری بالاتر تغییر خواهد داد.

ارزش هزینه کردن

شنوایی یکی از مهمترین حواس پنجگانه بشر استو شنوایی عامل ایجاد ارتباط و بهبود کیفیت زندگی افراد است. امکان، آموزش، کار، تفریح و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی متاثر از کیفیت شنوایی هستند. به همین دلیل هزینه کردن برای ابزاری که بتواند شنوایی را تا حد خوب و طبیعی بهبود ببخشید ارزشمند است و در سنین پایین ضروری و حیاتی است.

اگر از این دیدگاه به خرید سمعک های پیشرفته نگاه کنیم، قیمت انواع سمعک در ازای کیفیت ارائه شده مناسب تر به نظر می رسند.

منبع: قیمت انواع سمعک چگونه است ؟

  • sman tavasoli