سلامت گوش

  • ۰
  • ۰

لنز گوش چیست ؟

کاربرد لنز گوش چیست

تولید و عرضه ی نسل جدید ساختار سمعک تحت عنوان لنز شنوایی یا لنز برای گوش در بازار صورت گرفته است. این سمعک های جدید مجوز رسمی از سازمان جهانی غذا و دارو دریافت کرده اند و سیستمی متفاوت با سمعک های سابق دارند که برای انتقال صوت بهینه سازی شده است. فناوری جدیدی در ساخت این سمعک ها به کار رفته و نام سمعک لیزری برای آن ها استفاده می شود. لنز گوش مجوز های خود را در سال 2015 دریافت کرده است. در این نوع جدید از سمعک ها بین سمعک و پرده ی گوش تماس برقرار می شود و فاصله ای که با هوا پر می شد حذف می شود. این سمعک ها با فناوری بدون صوت کار می کنند و پرده ی گوش را مستقیما و نه به واسطه ی هوا به لرزش در می آورند. انتقال سیگنال در آنها با فناوری جدید انجام می شود.

فناوری به کار رفته در تولید لنز گوش

لنز گوش در واقع سمعک بسیار سبکی است که در آن از نور لیزر برای فرستادن سیگنال به جزئی که در تماس با پرده ی گوش است استفاده می شود. در این شرایط این فرصت برای فرد کم شنوا ایجاد خواهد شد که پهنای باند بیشتری نسبت به سمعک های صوتی متداول را تجربه کند. سابقاً این امر تنها در صورت جراحی و ایمپلنت در گوش امکان پذیر بود. اما در زمان حاضر لنز های گوش قابلیت دارند تا جایگزین ایمپلنت گوش میانی شوند. نور لیزر به خوبی می تواند انرژی را منتقل کند در ادامه به برخی از سوالات مهم در رابطه با این نوع از سمعک های تازه وارد در بازار می پردازیم.

انواع سمعک هایی که در بازار موجود است

انواع سمعک هایی که در بازار موجود است 

انواع سمعک هایی که در بازار موجود است

انواع سمعک از لحاظ تکنولوژی ها با هم تفاوت دارند. در گذشته سمعک هایی ساخته می شدند که با سیستم دیجیتالی صفرکار می کردند و نقش بلند کردن صدا را بر عهده داشتند. به مرور زمان فناوری تولید سمعک ها پیشرفته شد و امکان پردازش صدا توسط نرم افزار ها برای سمعک های جدید ایجاد شد. این سمعک ها با پردازش صدا امکان حذف نویز و صدای پس زمینه را فراهم کردند و کیفیت شنوایی را بالا بردند. از دیگر قابلیت های مهمی که با پیشرفت فناوری برای سمعک ها به وجود آمد، امکان اتصال بی سیم به وسایل پخش صوت نظیر تلفن بود که تاثیر شگرفی بر کیفیت زندگی کم شنوایان داشت. پیشرفت در شکل ظاهری از دیگر نمود های رشد فناوری بود. مسلماً می دانید که سمعک مخفی چیست و ساخت ظریف و کوچک این نوع از سمعک مدیون پیشرفت فناوری و استفاده از مواد روز است.

ورود لنز گوش به بازار

مرحله ی بعد از سمعک های پیشرفته ی شرح داده شده، سمعک قابل برنامه ریزی، سمعک مخفی و …. در زمان امروز به تولید لنز گوش رسیده است. این محصول به منظور خلق قابلیت بهینه سازی فوق العاده صدا نسبت به سمعک های رایج تولید شده است. ساز و کار عملکردی جدید آن بر محدودیت های فیزیکی غلبه کرده است و صدا را به اندازه ی کافی برای گوش های کم شنوا بلند می کند و به مجرای گوش می فرستد. لنز های گوش اجازه می دهند پهنای باند قوی کردن صدا گستره ی بیشتری داشته باشد و در مواردی که مجرای گوش دچار انسداد است ،به خوبی و با کیفیت عمل می کند. پژوهش ها نشان می دهند کیفیت صدا در این صورت حالت طبیعی خود را حفظ می کند و فرد بهتر می تواند صدا های اطراف و سخنرانی ها را تجزیه و تحلیل کند.

لنز گوش چگونه کار می کند؟

لنز گوش چگونه کار می کند؟

لنز گوش چگونه کار می کند؟

پردازش صدا در لنز گوش همانند رویکرد مورد استفاده در سمعک های صوتی است. در هر دو نوع سمعک پردازنده ی صدای دیجیتال صوت ورودی را دریافت و با توجه به شدت کم شنوایی تعریف شده سیگنالی خروجی تهیه می کند. تنها تفاوت عملکرد در سیگنال خارجی از گوش است. در لنز های گوش سیگنال خروجی با لیزر فروسرخ کوچکی تولید می شود و در ادامه با برخورد به لنز تعبیه شده داده ها را منتقل می کند. آشکارساز نوری تعبیه شده روی لنز سبب می شود سیگنال نوری به جریان تبدیل و حرکت ایجاد کند. کمترین تماس لنز با پرده ی صماخ آن را به حرکت در می آورد و حتی کیفیت بهتری از سمعک های صوتی خواهد داشت. خروجی قابل توجهی از 125 هزار تا 10 کیلو هرتز برای این نوع سمعک های لنزی تعریف شده است و سازوکار منحصر به فردی برای درمان کم شنوایی دارد.

تفاوت لنز گوش با سمعک های دیگر در چیست

مقایسه ی عملکرد لنز گوش و سمعک های صوتی، تفاوت را به خوبی آشکار می کند. همانطور که گفته شد لنز با استفاده از لیزر فروسرخ و تولید نور می تواند سیگنال را انتقال دهد و سمعک های صوتی با ارتعاشات صدا را منتقل می کنند. محدوده ی فرکانسی لنز بیشتر از سمعک های معمولی و گسترده تر است. خروجی هر دو نوع سمعک پس از رسیدن به پرده ی گوش از طریق ایجاد لرزش داده ها را حلزون گوش می رسانند و مابقی مسیر شنوایی یکسان طی می شود. محدودیت میدان فرکانسی در سمعک های صورتی از کیفیت صدا می کاهند و سبب می شود صدایی مصنوعی به گوش برسد. اما در لنز تجربه ی شنیدن صدای طبیعی با بهترین کیفیت برای فرد کم شنوا فراهم خواهد شد و البته مشکلات انسدادی و عدم عبور هوا نمی تواند بر انتقال داده توسط لنز همانند سمعک های صوتی تاثیر بگذارد.

فواید و مزایای استفاده از لنز گوش

فواید و مزایای استفاده از لنز گوش

فواید و مزایای استفاده از لنز گوش

لنز های گوش ابداع شده اند گزینه های بهتری نسبت به سمعک های معمولی پیش روی مصرف کنندگان بگذارند. امواج نوری که توسط لنز در تماس با پرده ی صماخ به ارتعاش های مکانیکی مبدل می گردد، ضدا را با وضوح زیادی به گوش داخلی منتقل می کند. لنز های تماسی پرده گوش به صورت اختصاصی برای هر فرد تولید می شوند زیرا گوش هر کسی ابعاد و شکل منحصر به فردی دارد. سمعک های نوری-لیزری بلندگو ندارند و به همین دلیل به راحتی اصوات بالای 5 کیلوهرتز را منتقل می کنند و سبب شفافیت و وضوح بیشتر صدا می شوند و مهمترین مزیت این نوع سمعک های جدید انتقال فرکانس های بالا و افزایش وضوح صداست. همچنین این سمعک ها نیاز به جراحی برای کاشتایمپلت گوش را مرتقع کرده اند. لنز های گوش نیز قابلیت اتصال بی سیم به دستگاه های پخش صوت مثل تلفن همراه را دارند.

اجزای مختلف لنز گوش

اجزای مختلف لنز برای گوش شامل سه قسمت عمده می شود. قسمت اول آن مشابه دیگر سمعک های موجود در بازار است و در بیرون گوش و پشت لاله ی گوش قرار می گیرد تا امواج صوتی را دریافت و پردازش کند. در این بخش پالس الکترونیکی تولید می شود تا با رسیدن به سر نوری بتواند خروجی ایجاد کند. از این بخش به بعد لنز با سمعک معمولی تفاوت دارد. داده های دریافتی در بخش دوم به صورت نور فرو سرخ تبدیل به خروجی می شوند. این قسمت لیزر بسیار کوچکی است که نور تولید می کند. بدین ترتیب امواج صوتی که به امواج نوری تبدیل دشه است به بخش سوم لنز های گوش می رسد که به نوعی قلب سیستم هستند. این بخش سوم مانند لنز های تماسی چشمی عمل می کند و در تماس با پرده گوش امواج نوری را به ارتعاش مکانیکی تبدیل می کند.

آیا لنز گوش برای کم شنوایی متوسط تا شدید مناسب است؟

آیا لنز گوش برای کم شنوایی متوسط تا شدید مناسب است؟

آیا لنز گوش برای کم شنوایی متوسط تا شدید مناسب است؟

لنز گوش برای طیف گسترده ای از کم شنوایان قابل استفاده است. هدف این سمعک های لیزری مستقیماً کم شنوایی حسی-عصبی است و برای نوع شدید نیز پاسخگو خواهد بود. البته برای اینکه سمعک لیزری برای فردی مناسب باشد لازم است پرده ی صماخ و گوش میانی فرد آسیب دیده نباشد و اندازه ی فیزیکی قابل قبول مجرای گوش برای جای دادن لنز وجود داشته باشد. برای اینکه تشخیص داده شود لنز برای فردی مناسب است یا خیر متخصص شنوایی و گوش و حلق و بینی باید در این رابطه نظر دهد. افرادی که به دنبال کیفیت صدا هستند استفاده از این سمعک های لیزری جدید را ترجیح می دهند. انسداد مجرای گوش نیز یکی از عوامل مشکل ساز در استفاده از سمعک است که محدودی در انتقال صدا توسط سمعک لیزری ایجاد نخواهد کرد.

کالیبره کردن یا واسنجی لنز گوش چگونه است؟

برخلاف سمعک های صوتی، سمعک های لیزری یا لنز با استفاده از یک مرحله درجا در فرآیند واسنجی نوری یا کالیبراسیون نوری برای گوش مصرف کننده واسنجی می شوند. این کار بر اساس شنوایی سنجی، آستانه ی تحریک سیستم حلزون گوش تنظیم می شود. داده های واسنجی نور خروجی سیستم را با تقطه مرجع آکوستیک آستانه شنوایی فرد در فرکانس های استاندارد تراز می کند. این تنظیمات در راستای ایجاد بهترین و طبیعی ترین کیفیت صدایی انجام می شود. نمودار هایی وجود دارد که خروجی واقعی سمعک لیزری در گوش بیمار را نشان می دهند و امکان سنجش علکرد و برآورد انتقال صدا از طریق آن ها ممکن می شود. تاثیر گوش خارجی میانی و داخلی نیز در این واسنجی در نظر گرفته خواهد شد.

عملکرد سمعک لیزری

عملکرد سمعک لیزری

عملکرد سمعک لیزری

سمعک لیزری یا همان لنزگوش یک وسیله ی کمک شنوایی کاملاً جدید محسوب می شود. پیش از این نور هیچ جایگاهی در انتقال صوت در این وسایل نداشت. استفاده از نور لیزری سمعک های نوین تفاوت زیادی با سمعک های قدیمی ایجاد خواهد کرد. باید گفت عملکرد سمعک لیزری ترکیبی از عملکرد دو نوع سمعک های معمولی و سمعک های استخوانی است که درون گوش کاشته می شوند. سمعک های لیزری تا 3 برابر کیفیت صدای بهتر نسبت به سمعک های رایج در بازار دارند. البته متاسفانه این فناوری  هنوز در شرکت های متعددی فراگیر و تولید نشده است که نیاز جهان را تامین نماید و به صورت بسیار محدودی توسط یک شرکت ارائه می شود. جزئیاتی در مورد اجزای مختلف این سمعک و نحوه ی عملکرد آن نیز پیشتر در این متن توضیح داده شد.

لنز سیلیکونی سمعک

صدایی که از محیط وارد بدنه ی سمعک می شود و به کد های دیجیتالی مبدل می گردد. پس از پردازش داده های ورودی به سمعک این اطلاعات به لیزر سمعک دستور تولید نور می دهند. البته نوری که در لامپ سر سرمعک تولید می شود نور مرئی نیست. نور تولید شده در موج فروسرخ قرار دارد و با چشم دیده نمی شود. در قسمت سوم سمعک غشایی سیلیکونی به عنوان لنز روی پرده ی گوش تعبیه شده و قرار داده شده است. نوری که تابانده می شود این غضا را به ارتعاش در می آورد و ارتعاش ایجاد شده پرده ی گوش را دچار لرزش می کند. پس در ظاهر نمی توان تفاوت سمعک لیزری با دیگر سمعک های رایج را تشخیص داد و عمده تفاوت در بلندگوی درون گوش و لنز درون گوش است. در این سمعک ها صدا وارد می شود و به نور تبدیل می شود.

زندگی با سمعک

زندگی با سمعک

زندگی با سمعک

زندگی با سمعک شرایط خاص خود را ایجاد می کند. افرادی که تجربه ی استفاده از سمعک را داشته اند می دانند که یک سمعک هرگز نمی تواند صدا ها را مانند گوش طبیعی دریافت و منتقل کند و صد البته کیفیت زندگی بهتری ایجاد خواهد کرد ولی روانه شدن سمعک های لیزری دارای لنز به بازار این امید را محقق کرده است که صدا با کیفیت طبیعی و بسیار خوبی شنیده شود و کم شنوایان نیز از این نعمت بهره مند باشند. کیفیت صدایی با سمعک های لیزری در حدود سه برابر بهتر و رسا تر خواهد بود. برای داشتن بهترین کیفیت صدایی با سمعک لیزری تنها کافی است که لنز از پرده ی گوش جدا نشود تا ارتعاشات به درستی منتقل گردد.

سخن آخر

لنز گوش برای کم شنوایان و هم چنین پزشکان این امکان را فراهم می کند تا گزینه ای برای بهترین کیفیت صدایی را در اختیار داشته باشند و مورد استفاده قرار دهند. مهمترین ویژگی تعبیه شده برای این نسل از سمعک های جدید امکان انتقال گسترده ترین بازه ی امواج صوتی است. فناوری کاملاً جدیدی برای تولید این نسل از سمعک ها به کار رفته است. این فناوری تحولی نوین در سمعک سازی ایجاد کرده است.

منبع : لنز گوش چیست ؟

  • ۹۹/۰۵/۲۶
  • sman tavasoli

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی