سلامت گوش

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

گوش درد دارید؟

ممکن است که شما گوش درد را تجربه کرده باشید، یک احساس ناخوشایند و آزار دهنده از درد اطراف گوش که گاهی با علایم دیگری مانند سردرد و ایجاد عدم تعادل همراهی دارد.

گوش درد می‌تواند دردی مبهم و تیز در یک یا هر دو گوش باشد. درد ممکن است موقت و یا دائمی باشد.

شایع ترین علت های گوش درد چه هستند؟
بهتر است که اگر درد گوش به سراغتان آمد، به پزشک مراجعه کرده و معاینه شوید، نه اینکه از تجارب غیر علمی دوستان و اطرافیانتان از اینکه قبلا چگونه  توانسته اند درد گوش خود را کنترل کنند، استفاده کنید. حالا سوال اینجاست که دلیل چیست؟

شما ممکن است بگویید که گوش درد شما با دردی که دوست شما تجربه کرده است مشابه است، پس احتمالا درمان آن ها هم باید مشابه باشد.

شما باید بدانید که گوش درد صرفا یک علامت است و نه یک بیماری، به این معنی که درد شما شاید با درد گوش دوستتان شبیه بهم باشد ولی ممکن است علتهای کاملا متفاوتی داشته باشد.

جرم گوش
احتمالا برای شما هم سوال است که چرا جرم های زرد رنگی در گوش تشکیل می شود؟ گوش شما، ماده ای تولید می کند که در کانال گوش نقش محافظتی دارد.

گاهی به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی، جرم گوش بیش از حد در گوش تجمع پیدا می کند و مجرای گوش را مسدود می کند و باعث گوش درد و احساس گرفتگی و کاهش شنوایی پیدا می کنید.

التهاب کانال گوش
ممکن است که مکرر احساس خارش و سوزش کانال گوش داشته باشید و یا حتی ترشحاتی مایل به زرد رنگ از کانال گوشتان خارج شود. در این حالت شما احتمالا دچار التهاب کانال گوش شده اید که یک بیماری شایع در بزرگسالان است.

گوش درد در بیماری التهاب کانال گوش ممکن است با ترشحات گوش و احساس گرفتگی همراه باشد.

اگر اخیرا در کانال گوش شما، پوسته پوسته شده و یا دانه های ریزی اطراف گوش ایجاد شده اند و همزمان احساس گوش درد پیدا کرده اید، احتمال دارد کانال گوش دچار التهاب شده باشد.

ضربه و آسیب رساندن به گوش
باید این نکه را بدانید که خارج کردن جرم های گوش، با اجسام غیر طبی همانند چوب کبریت، کلید و سوییچ، انتهای خودکار و مداد شدیدا به گوش آسیب می رساند و گوش درد ایجاد می کند.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید اپلیکاتور ( قطعه پلاستیکی که دو طرف آن پنبه قرار گرفته است) که به اشتباه به عنوان گوش پاک کن استفاده می شود، یک وسیله آسیب رسان به گوش بوده و استفاده از آن برای تمیز کردن گوش توصیه نمی شود.

اگر ضربه مستقیم به کانال گوش وارد شود مانند برخورد اجسام نوک تیز به دیواره مجرای گوش، شما درد شدیدی احساس خواهید کرد که ممکن است همراه با سوزش و تیر کشیدن باشد.

اگر ضربه با شدت بیشتری مانند سیلی خوردن یا صدمه در هنگام تصادف به گوش وارد شود، می تواند باعث آسیب به قسمت های مختلف گوش گردد و گوش درد و کاهش شنوایی ایجاد نماید.

سرماخوردگی
شما ممکن است به دنبال سرماخوردگی، دچار آبریزش از بینی و گرفتگی گوش و حتی گوش درد شوید. نگران نباشید، با سپری شدن دوره سرماخوردگی و همچنین بخور دادن، استفاده از داروهای ضد حساسیت و ضد احتقان، گوش درد در شما بزودی برطرف خواهد شد.

جسم خارجی در گوش
مهم ترین جسم خارجی که ممکن است وارد گوش شما شود، مورچه و حشرات هستند. ناگهان احساس می کنید که گوشتان وزوز می کند و درد مبهمی در یک گوش شروع شده است. بیشتر این حالت زمانی که شما خواب هستید ممکت است روی دهد چونکه شما رفتن مورچه به کامال گوش را شاید احساس نکرده باشید فقط علایمی که ایجاد شده است باعث رنجش شما می شود.

اگر از کسی کمک خواستید که ورودی گوشتان را با نور مستقیم ببیند، و حشره یا جسم خارجی دیگری دیده شد، احتمالا علت گوش درد همین جسم خارجی است. این توصیه را هرگز فراموش نکنید که خارج کردن اجسام خارجی از گوش فقط و فقط توسط پزشک انجام گردد.

درد های ارجاعی
اگر شما عفونت دندان، درد و عفونت حلق و گلو، التهاب نای و مجاری تنفسی داشته باشید و گوشتان هم همزمان با این بیماری ها دچار درد و گرفتگی شده باشد، شما درد ارجاعی گوش دارید، بدین معنی که گوش درد شما علتی به غیر از گوش دارد.

  • sman tavasoli
  • ۰
  • ۰

فیلتر سمعک چیست

کانال و مجرای گوش همواره در حال تولید جرم گوش است. جرم گوش از سویی نقش محافظتی برای جلوگیری از ورود حشرات و … به داخل گوش دارد و از سویی ممکن است با افزایش مقدار آن مجرای گوش دچار انسداد شود. جرم گوش یکی از مشکل ساز ترین عوامل هنگام استفاده از سمعک است. امروزه بیشتر شرکت های تولید کننده ی سمعک از فیلتر سمعک برای جلوگیری از تماس جرم گوش با سمعک استفاده می کنند. استفاده از فیلتر های سمعک و  ابزاری برای تمیز کردن کامل این دستگاه شنوایی به طور روزانه تاثیر زیادی بر سلامت و طول عمر استفاده از آن دارد. افرادی که از سمعک با فیلتر استفاده می کنند، نیاز دارند تا برای تعویض فیلتر آن آموزش ببینند و نحوه ی تعویض فیلتر را بدانند. به این منظور توضیحاتی در ادامه ی متن ارائه شده است. همچنین از خدمات فروش سمعک نیز می توانید راهنمایی بخواهید.

انواع فیلتر سمعک

امروزه سمعک ها با فناوری بسیار پیشرفته ای ساخته می شوند و برای استفاده ی بهتر و راحت تر از انواع لوازم جانبی سمعک بهره برده می شود. لوازم جانبی شامل انواع نرم افزار ها و قابلیت ها برای اتصال به تلفن، تلویزیون و … است. سمعک های جدید از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند. واکس گارد یا فیلتر برای سمعک یکی از ابزار پرفایده برای محافظت و طول عمر بیشتر است که انواع مختلفی نیز دارد.

فیلتر سمعک سابقاً به صورت دریچه ای ساخته می شد و امروزه به شکل تعویضی و یک بار مصرف تولید می شود. هر بار پس از تجمع جرم گوش روی فیلتر و انسداد آن باید مورد تعویض قرار بگیرد. هزینه های بالای تهیه سمعک این ارزش را دارد که برای نگهداری بهینه و افزایش طول عمر کارایی آن از فیلتر برای محافظت در برابر جرم گوش برای آن استفاده شود.

اهمیت تمیز نگه داشتن گوش

اهمیت تمیز نگه داشتن گوش

اهمیت تمیز نگه داشتن گوش

اگر از سمعک استفاده می کنید، حتی با وجود تعبیه شدن فیلتر سمعک باید بدانید که لازم است بیش از پیش تمیز کردن گوش های خود را جدی بگیرید. وجود اجزایی از دستگاه سمعک داخل گوش، سبب ترشح بیشتر جرم گوش نیز می شود. این امر منجر به مسائل مختلفی از جمله انسداد و در شرایط نا مناسب منجر به خرابی دستگاه سمعک خواهد شد.

اگر جرم گوش به موقع تخلیه و تمیز نشود درون مجرای گوش تجمع پیدا می کند. تجمع جرم گوش نه تنها می تواند شنوایی را دچار اخلال کند که مشکلات عفونی جدی و درد گوش را نیز در پی خواهد داشت. گاهی مشکلاتی که به دلیل انسداد جرم گوش ایجاد شده اند با مشکلات فنی ناشی از خرابی سمعک اشتباه گرفته می شود. پس باید متوجه شده باشید که تمیز کردن گوش ها تا چه اندازه اهمیت بالایی دارد. شاید بتوان گفت 60 تا 70% خرابی سمعک ها به دلیل تجمع جرم گوش رخ می دهد.

سیستم حفاظتی در برابر جرم گوش

مراقبت صحیح از سمعک نقش مهمی در طول عمر و کارایی آن دارد. به دلیل آنکه جرم گوش یکی از چالش برانگیز ترین مسائل در ایجاد مشکلات برای کارکرد سمعک بوده است، محققان و طراحان تولید این ابزار اقدام به تعبیه فیلتر سمعک برای محافظت بلند گو از تماس با جرم گوش کرده اند. اینکه شما تا چه حد بتوانید از سمعک به درستی مراقبت و نگهداری کنید، سبب می شود مدت زمان بیشتری بتوانید از ابزار خود بهره بگیرد و هزینه های اقتصادی مضاعف برای شما ایجاد نشود. مراقبت صحیح و تمیز نگه داشتن سمعک همچنین در کیفیت صدایی که به گوش فرد کم شنوا می رسد نقش اساسی دارد. پس بهتر است هنگام خرید سمعک اولاً از سمعک های دارای فیلتر مناسب و سیستم حفاظتی در برابر جرم گوش مورد دلخواه خود را انتخاب کنید و ثانیاً نحوه ی تمیز کردن و تعویض فیلتر را به درستی بیاموزید.

چرا باید فیلتر سمعک را عوض کنیم

چرا باید فیلتر سمعک را عوض کنیم

سمعک شما نوعی کامپیوتر کوچک پردازنده محسوب می شود و البته هیچ وسیله ای که با برق کار می کند مانند کامپیوتر و … تمایلی به مرطوب شدن ندارند. برخی از مردم تصور درستی ندارند که روزانه تا چه اندازه جرم و رطوبت در گوش تولید می شود. به هر حال مواد طبیعی که در گوش به وجود می آیند به شدت بر سلامت و کارایی سمعک اثر تخریبی دارند.  فیلتر سمعک وسیله ای است که برای محافظت از آن بخش از سمعک که داخل گوش قرار دارد استفاده می شود. فیلتر ها قادرند جرم گوش را قبل از رسیدن به سمعک حبس کنند و مانع از تخریب شوند.

از آنجا که فیلتر های سمعک نیز مانند دیگر فیلتر ها، با تجمع مواد مسدود می شوند، نیاز به تعویض به موقع دارند. مدت زمان بین هر دو تعویض فیلتر بستگی به ژنتیک فرد و میزان تولید جرم در گوش وی دارد.

زمان تعویض فیلتر سمعک

فیلتر سمعک باید زمانی که متوجه تغییر شنوایی با سمعک شده اید تعویض گردد. این زمان معمولاً ماهی یک بار است. تجمع جرم گوش در فیلتر بر انتقال صدا توسط سمعک اثر دارد و از کیفیت آن می کاهد. جرم گوش در حالتی که فرد نیاز به سمعک ندارد، می تواند با انسداد مجرای گوش مانع از عبور صوت و انتقال آن به پرده صماخ شود، در مورد سمعک نیز چنین انسدادی بر راه انتقال صدا ایجاد خواهد کرد. افراد در ابتدا تغییر میزان شنوایی را علت افت کیفیت سمعک می دانند، درصورتیکه نباید نگران دستگاه سمعک خود باشند. راهی برای متوقف کردن تولید جرم گوش وجود ندارد و حتی میزان تولید آن با وجود جسم خارجی در مجرای گوش شدت می گیرد و این نشانه ی سلامت گوش است. به همین دلیل باید پاک کردن جرم و تعویض فیلتر را به عنوان اقدامی طبیعی در زمان درست انجام داد.

نحوه تعویض فیلتر سمعک

نحوه تعویض فیلتر سمعک

نحوه تعویض فیلتر سمعک

گاهی در ساختار سمعک تجهیزات Microwaxbuster وجود دارد که برای تعویض آن باید با خدمات پشتیبانی تماس حاصل کنید. برای تعویض فیلتر ابزار این کار را نیاز دارید. ابزار تعویض فیلتر دو پین دارد که یکی برای جداکردن فیلتر قبلی و دیگری برای نصب فیلتر جدید به کار گرفته می شود. باید پین خالی را روی فیلتر جرم گوش در بلندگو فشار دهید و آن را بیرون بکشید. در مرحله ی بعدی فیلتر جدید را با استفاده از پین دیگر جایگذاری کنید و پین را به آرامی بیرون بکشید تا فیلتر را همراه خود بیرون نیاورد.

می توانید برای آموزش بهتر تعویض فیلتر از خدمات فروش سمعک نیز کمک بخواهید تا به صورت عملی این کار را به شما نشان داده و آموزش دهند. به دلیل اینکه تعویض فیلتر باید به صورت پیوسته در زمان خود انجام شود لازم است که شما تعویض فیلتر را به درستی بیاموزید و خود انجام دهید.

چگونگی انتخاب بهترین سمعک

گوناگونی ویژگی انواع سمعک ها ممکن است خریداران را با سردرگمی مواجه کند. باید بدانید که سمعک هر چقدر هم که پیشرفته باشد نمی تواند با شنوایی طبیعی 100 درصد برابر کند. سمعک ها می توانند با تشدید کردن اصوات، شنوایی را برای کم شنوایان راحت تر کنند. از طرفی قابلیت هایی که سمعک های جدید دارند، از قبیل اتصال به گوشی هوشمند این امکان را برای ناشنوایان فراهم می کند تا از فناوری روز دنیا بی بهره نمانند و بتوانند حریم خصوصی را در مکالمات و شنوایی خود حفظ کنند.

از آنجا که کم شنوایی درجات مختلفی دارد، سمعک ها نیز متناسب با درجات کم شنوایی و همچنین به شکل های مختلف، پشت گوشی، داخل گوشی و … ساخته می شوند. کارشناسان فروش به خوبی می توانند شما را برای خرید بهترین و مناسب ترین سمعک متناسب با نیاز های فردی راهنمایی کنند.

کارکرد سمعک چیست؟

کارکرد سمعک چیست؟

کارکرد سمعک چیست؟

کارکرد سمعک چیست؟ یک سمعک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که می تواند صدا را از محیط جمع آوری کند و آن را به صورت بلند تری به گوش فرد برساند. امروزه اکثر سمعک ها به صورت دیجیتال هستند و همگی با استفاده از نیروی باتری کار می کنند. سمعک های دارای اندازه ی کوچکتر باتری های کوچکتری نیز دارند که زودتر انرژی آن ها به اتمام می رسد و نیاز به تعویض خواهند داشت.

میکرفون های بسیار ریز تعبیه شده در سمعک ها صدا را دریافت می کنند. یک چیپ کامپیوتری همراه با آمپلیفایر صدای فرودی را به کدهای دیجیتال تبدیل می کند. پس از پردازش، صدا متناسب با میزان کم شنوایی و نیاز فرد آنالیز می شود. در نهایت این کد ها دوباره به صدا البته این بار امواج صوتی قوی تر تبدیل می شوند و از طریق بلند گو به گوش فرد رسانده خواهند شد.

امکانات سمعک های جدید

در مشاوره خرید سمعک آگاهی لازم در مورد امکانات هر سمعک ارائه خواهد شد. امکاناتی که در بسیاری از سمعک های امروزی و جدید وجود دارد عبارتند از:

قابلیت کاهش نویز که کمک می کند صدای اصلی در اطراف با وضوح بیشتری به گوش فرد برسد.

میکرفون های جهتی که برای جمع آوری صدا از جهات مختلف رو به رو و پشت سر تعبیه شده اند و شدت صدای متفاوتی را به گوش می رسانند تا فرد تفکیک بهتری از صداهای محیط داشته باشد.

باتری های قابل شارژ مجدد که در برخی از سمعک ها وجود دارد، نیاز به تعویض باتری را رفع می کند.

سیستم تله کویل برای اتصال بهتر سمعک ها به تلفن و دستگاه های پخش صوت طراحی شده است و در اکثر سمعک های جدید وجود دارد.

قابلیت اتصال بی سیم، ریموت کنترل، نرم افزار های متنوع و .. همگی از امکانت موجود برای سمعک ها در دنیای امروز هستند.

پیش از خرید سمعک به این نکات توجه کنید

پیش از خرید سمعک به این نکات توجه کنید

وقتی شما به دنبال راهنمای خرید سمعک هستید، باید تمام گزینه های موجود را به دقت بررسی کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. پیش از اقدام به خرید سمعک حتماً به پزشک مراجعه کنید و در صورت تجمع جرم گوش، حتماً گوش ها را شستشو دهید. می توانید با توجه به درصد کم شنوایی خود برای انتخاب بهتر نظر پزشک را نیز جویا شوید.

ممکن است در زمان خرید سمعک به برخی از نیاز ها در زمان آینده توجه نداشته باشید. بهتر است به منظور صرفه ی اقتصادی و عدم نیاز به تعویض مدل سمعک در زمانی نه چندان دور در آینده، امکانات مورد نیاز احتمالی را نیز برای خرید سمعک خود در نظر بگیرد.

دقت کنید سمعکی که خریداری می کنید مشمول گارانتی باشد تا در صورت عدم کارکرد مناسب به دلیل نقص های ساخت، بتوانید به راحتی آن را تعویض نمایید.

به سمعک عادت کنید

مدت زمانی طول می کشد تا فرد به استفاده از سمعک عادت کند. تمام افرادی که از سمعک استفاده می کنند، این تجربه را داشته اند که مهارت های شنیداری آن ها به مرور زمان با عادت کردن به سمعک بهتر می شود صدای خود فرد نیز در صورت استفاده از سمعک برای وی متفاوت خواهد بود.

سعی کنید سمعک را در محیط های صدایی مختلفی مورد استفاده قرار دهید. زیرا کارکرد سمعک در محیط های آرام و شلوغ متفاوت خواهد بود و شما باید به این مساله عادت کنید.

در هر صورت هر چه بیشتر از سمعک استفاده کنید، در بهره برداری از آن حرفه ای تر خواهید شد و استفاده از امکانات جانبی را نیز بهتر و راحت تر انجام خواهید داد.

 

نگهداری درست از سمعک

نگهداری درست از سمعک

نگهداری درست از سمعک

برای مراقبت و نگهداری از سمعک ها باید به دقت به دستورالعمل استفاده از آن توجه کنید. برای مثال سمعک هایی که ضد آب ساخته شده اند، نگرانی شما برای آسیب دیدن سمعک در برابر تعریق یا باران را رفع می کنند، اما در این حال نیز باید مراقب باشید که با سمعک دوش نگیرید! البته سمعک هایی که ضد آب نیستند به مراقبت های بیشتری نیز نیاز دارند. زیرا رطوبت و همچنین جرم گوش عامل مهمی در خرابی سمعک هاست. بنابراین:

هرگز سمعک خود را در آب یا مایعات دیگر فرو نبرید.

پیش از شنا کردن، در باران بسیار شدید و قبل از دوش گرفتن حتماً سمعک را از گوش بیرون بیاورید.

سمعک را در محیط مرطوبی مثل حمام رها نکنید.

گوش خارجی خود را مرتب خشک کنید.

زمانی که از سمعک استفاده نمی کنید، در جایگاه باتری را باز کنید تا هوا داخل سمعک جریان پیدا کند.

فیلتر سمعک را به موقع تعویض کنید.

منبع: https://bit.ly/2ZVklgu

  • sman tavasoli