سلامت گوش

  • ۰
  • ۰

چه عواملی باعث کاهش شنوایی در گوش می شوند؟

علت کم شدن شنوایی یک گوش شامل موارد مختلفی می شود. مغز انسان طوری ساخته شده است که با توجه به داده های دریافتی از هر دو گوش بتواند پردازش انجام دهد. برای مثال تعیین محل منشأ صدا با توجه به داده های دریافتی از هر دو گوش برای مغز امکان پذیر است. مغز با توجه به اینکه صدا زودتر به کدام یک از گوش ها رسیده است تشخیص می دهد که سمت صدا کدام است و از چه جهتی صدا ها تولید می شوند. زمانی که یک فرد تنها بتواند با یکی از گوش های خود بشنود، مغز دیگر توانایی تشخیص برای جهت و سمت برخاستن صدا نخواهد داشت. مشکلاتی که ممکن است در اثر کم شنوایی در یک گوش برای فرد پیش بیاید بستگی به شدت کم شنوایی دارد. هر چه کم شنوایی شدید تر باشد مشکلات نیز بیشتر گریبان گیر فرد خواهند بود.

فرآیند شنوایی چگونه است؟

برای درک بهتر اینکه کم شنوایی چیست لازم است فرآیند شنوایی را بدانیم. امواج صوت از طریق مولکول های هوا ارتعاشاتی ایجاد می کنند که می تواند با رسیدن به گوش با لرزاندن پرده ی صماخ سیگنال های الکتریکی به مغز بفرستد و مغز با تفسیر داده های دریافتی فرآیند شنوایی را به اتمام می رساند. در محیط خلأ و بدون وجود اعصاب حسی در گوش امکان انتقال صدا و دریافت داده های صوتی وجود ندارد. لاله ی گوش در این بین نقش دریافت امواج و انتقال آن به درون مجرای گوش را دارد.  مایعی که درون حلزونی گوش وجود دارد با برخورد اتعاشات به لرزش در می آیند و این لرزش را به اعصاب حسی گوش منتقل می کند. سلول های مو مانندی در حلزون گوش وجود دارند که با توجه به اندازه ارتعاشات سیگنال های متفاوتی به مغز می رسانند و امکان تشخیص تمایز صدا فراهم می شود.

کم شنوایی چه علتی دارد؟

کم شنوایی چه علتی دارد؟

کم شنوایی چه علتی دارد؟

علل انواع کم شنوایی آسیب رسیدن به بخشی از گوش است. از دست دادن شنوایی و یا کاهش سطح شنوایی از جمله مشکلات شایعی است که می تواند در هر سنی گریبانگیر افراد شود. به طور کلی با افزایش سن از قدرت شنوایی کاسته می شود و در برخی از کشور ها از بین هر سه فرد در سنین 65 تا 74 سال، یک نفر شنوایی خود را از دست می دهد و می توان طبق آمارها اعلام کرد که نیمی از افراد در سنین بالای 75 سال دیگر شنوایی خوبی نخواهند داشت. در این بین نحوه و سبک زندگی افراد نقش مهمی در حفظ سلامت شنوایی دارد. افرادی که مکررا در معرض صدا های بلند قرار دارند و سیگار می کشند و همچنین افراد دارای سابقه ی خانوادگی بیشتر از دیگران مستعد مشکلات کم شنوایی هستند. در ادامه بیشتر در مورد علل بروز کم شنوایی صحبت خواهیم کرد.

علت کم شنوایی انتقالی

کم شنوایی چند علت کلی دارد. علت کم شدن شنوایی یک گوش از نوع انتقالی مربوط به انسداد ها و موانع خارجی است. هر نوع بیماری یا مشکلی که در مجرای گوش مانعی ایجاد کند و اجازه ی انتقال مکانیکی صدا را به گوش داخلی ندهد ، کم شنوایی انتقالی نامیده می شود. این نوع کم شنوایی در اثر کاهش قدرت انتقال صدا و در اصطلاح عامیانه کاهش بلندی صدا سبب می شود تا صوت با انرژی کمتری وارد گوش شود و به اندازه کافی نتواند محرک سلول های حسی داخل گوش باشد. در این نوع از کم شنوایی فرد نیاز دارد تا صدا با انرژی بیشتری وارد گوش شود و یا اینکه مشکلات و موانع مکانیکی از سر راه عبور صوت برداشته شوند. به طور کلی این نوع کم شنوایی قابل درمان است.

کم شنوایی حسی عصبی  چگونه است؟

کم شنوایی حسی عصبی چگونه است؟

کم شنوایی حسی عصبی چگونه است؟

علت کم شدن شنوایی یک گوش از نوع حسی عصبی به علت آسیب های عمیق تری است که به اعصاب گوش رسیده است. با ایجاد شدن اختلال در عملکرد عصب شنوایی و یا گوش داخلی فرد دچار کم شنوایی حسی عصبی می شود. این نوع از کم شنوایی معمولاً وضعیتی است که قابلیت درمان و برگشت شنوایی برای آن وجود ندارد. در این نوع از کم شنوایی همانند کم شنوایی انتقالی کاهش شدت صدا وجود دارد و البته ممکن است در صداهای بلند نیز اعوجاج ایجاد شود و در واقع به نوعی تشخیص گفتار ضعیف خواهد بود. برای درمان کم شنوایی حسی عصبی نیز که در هر کدام از گوش ها رخ داده باشد از سمعک بهره می گیرند. سمعک ها با توجه به درجه ی کم شنوایی می توانند انتخاب شوند. درمان این نوع از کم شنوایی در سنین پایین برای جبران ضعف در یادگیری بسیار اهمیت دارد.

کم شنوایی یک گوشی چیست

در ادامه ی متن بیشتر در مورد علت کم شدن شنوایی یک گوش صحبت می کنیم. کم شنوایی در یکی از گوش ها امری بسیار رایج است و تعداد زیادی از افراد را در دنیا درگیر کرده است. این نوع کم شنوایی معمولا ًبه علت بیماری های عفونی گوش، آسیب سر و گردن، جراحی، ضربه مستقیم به گوش و … رخ می دهد. علائمی که کم شنوایی تک گوشی دارد کمی متفاوت است. در این نوع از کم شنوایی افراد امکان تشخیص صحیح جهت صدا را ندارند و این امر ممکن است هنگام رد شدن از خیابان و یا در حین رانندگی خطر آفرین باشد. در برخی از موارد تفکیک صدا ها نیز برای این افراد دشوار می شود. در پژوهش ها اثبات شده است که افراد دچار کم شنوایی تک گوشی، افرادی زودرنج، حساس و دچار استرس هستند و در سنین کم اغلب دچار افت تحصیلی می شوند.

علائم کم شنوایی یک گوشی

علائم کم شنوایی یک گوشی

علائم کم شنوایی یک گوشی

علاوه بر آگاهی در مورد علت کم شدن شنوایی یک گوش لازم است در مورد علائمی که این نوع از کم شنوایی دارد نیز اطلاعاتی داشته باشیم. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، عدم تشخیص صحیح جهت صدا ها از عمده ترین مشکلات کم شنوایی یک گوشی است. به همین ترتیب افراد با تشخیص صدا ها در زمینه های شلوغ و پر از نویز دچار مشکل می شوند. اگر در شنیدن گفتارهایی از یک سو مشکل وجود داشته باشد می توان گفت احتمالاً در آن گوش کم شنوایی ایجاد شده است.

علل کم شنوای یک گوشی

علت کم شدن شنوایی یک گوش به طور کلی علتی است که سبب آسیب رسیدن به یک گوش می شود و شنوایی آن را با اخلال مواجه می کند.  علل مختلفی می توانند کم شنوایی یک گوشی ایجاد کنند. کم شنوایی یک گوشی ممکن است مساله ای ارثی باشد و همانند دیگر انواع کم شنوایی به دلیل مسائل ژنتیکی ایجاد شود. همچنین بروز حادثه ای که منجر به ضربه ی مستقیم به گوش یا سر شود، می تواند شنوایی یکی از گوش ها را تخریب کند و کم شنوایی یک گوشی ایجاد کند.

اگر در اطراف عصب شنوایی یک گوش توموری رشد کند، می تواند به اعصاب آن گوش آسیب برساند و کم شنوایی ایجاد کند. به همین دلیل کم شنوایی یک گوشی را باید جدی گرفت در اسرع وقت به دنبال درمان آن بود. همچنین بروز بیماری های عفونی باکتریایی یا ویروسی نیز می تواند عامل آن باشند.

درمان کم شنوایی یک گوشی

راه های درمان مختلفی برای کم شنوایی یک گوشی وجود دارد که شامل روش های جراحی و غیر جراحی می شود. به طور معمول کم شنوایی یک گوشی را می توان با استفاده از سمعک درمان نمود. همچنین ایمپلنت ابزاری در استخوان گوش به روش جراحی می تواند این نوع از کم شنوایی را درمان نماید. درمان جراحی برای مشکلات شدید کم شنوایی تک گوشی پیشنهاد می شود. در هر حال درمان با توجه به نظر پزشک متناسب با شدت و نوع کم شنوایی انتخاب خواهد شد.

اگر گوش آسیب دیده دچار ناشنوایی کامل شده باشد از ابزاری به نام CROS استفاده می شود که صدا های رسیده به گوش ناشنوا را از طریق سیم ظریفی از پشت گردن به گوش سالم منتقل می کند. البته امروزه با ابزار بی سیم این کار به راحتی صورت می پذیرد و به فرد در تشخیص دادن جهت صداها کمک می شود.

کم شنوایی یک گوشی در کودکان

کم شنوایی یک گوشی در کودکان

کم شنوایی یک گوشی در کودکان

کم شنوایی یک گوشی می تواند در مورد کودکان نیز پیش بیاید. طبق آمار از هر 1000 کودک، یک نفر با کم شنوایی یک گوشی متولد می شود و در حدود 3% از کودکان در دوران تحصیل خود درجاتی از کم شنوای تک گوشی را تجربه می کنند. در کودکان علت کم شدن شنوایی یک گوش معمولاً بیماری های مادرزادی و یا بروز عفونت های ویروسی و باکتریایی است که به موقع درمان نشده اند و به گوش آسیب های جدی وارد کرده اند. کم شنوایی یک گوشی از این جهت در کودکان جدی است که به طور کامل می تواند توانایی تکلم را در آن ها تحت تاثیر قرار دهد و در پی آن افت تحصیلی را شاهد خواهیم بود. درمان های رایج برای کم شنوایی یک گوشی در کودکان استفاده از سمعک و کاشت ایمپلنت است. تشخیص زودهنگام این مشکل در کودکان نیز اهمیت زیادی دارد.

کم شنوایی در سالمندان

کم شنوایی یک گوشی معمولاً کمتر در اثر افزایش سن رخ می دهد. سالمندان بیشتر با کم شنوایی در هر دو گوش و ضعف اعصاب هر دو گوش روبه رو هستند. برای درمان این مشکل استفاده و کاربرد سمعک برای افراد کم شنوا به ویژه سالمندان تاثیر مستقیمی بر روحیه، اعتماد به نفس و کیفیت زندگی آن ها دارد.

وزوز گوش  و کم شنوایی یک گوشی

وزوز گوش و کم شنوایی یک گوشی

وزوز گوش چیست؟ وزوز گوش صدا هایی است که ممکن است در یک یا هردو گوش شنیده شود و به صورت ممتد و قطع نشدنی سبب آزار فرد می شود. وزوز گوش ربطی به بیماری ها و اختلالات روانی ندارد. بلندی صدای وزوز گوش یا سوت کشیدن در گوش نیز در افراد مختلف متفاوت است و حتی در زمان سکوت به شدت آزار دهنده تر از زمان های دیگر شنیده خواهد شد. صدای وزوز گوش صدایی داخلی است و کس دیگری آن را نمی شوند و محرک خارجی ندارد. افرادی که دچار کم شنوایی یک گوشی هستند نیز ممکن است به وزوز گوش دچار شوند. وزوز می توان در گوش آسیب دیده و یا هر دو گوش بروز کند.  هنوز ارتباط علمی بین کم شنوایی و وزوز گوش کشف نشده است. کم شنوایی تک گوشی ممکن است ناگهانی رخ دهد و باید به سرعت برای درمان آن اقدام شود.

سرگیجه در اثر مشکلات گوش

سرگیجه در اثر مشکلات گوش

سرگیجه در اثر مشکلات گوش

مشکلاتی که گوش انسان پیدا می کند تنها محدود به اختلالات کم شنوایی نیست. مواردی نظیر بیماری منییر نیز ممکن است برای افراد رخ دهد. این بیماری مربوط به گوش داخلی است و معمولاً یک گوش را درگیر می کند. منییر سبب ایجاد فشار و درد در یکی از گوش ها می شود و در ادامه می تواند سبب بروز سرگیجه، کم شنوایی یک گوشی، زنگ زدن گوش و وزوز در گوش شود. این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد ولی بیشتر در حوالی سنینن 40 تا 50 سالگی دیده می شود. علت دقیقی برای این بیماری ذکر نشده است و به افزایش فشار در گوش داخلی پر از مایع، مربوط است. ضربه به سر، عفونت گوش میانی، آلرژی، مصرف الکل، استری، عوارض جانبی برخی از دارو ها، سیگار کشیدن، اضطراب، سابقه خانوادگی و عفونت های تنفسی همگی محرک هایی برای بروز این بیماری هستند.

انواع سمعک ها برای رفع مشکلات کم شنوایی

یکی از رایج ترین درمان های پیشنهادی برای رفع مشکل کم شنوایی استفاده از سمعک است. سمعک ها امروزه انواع مختلفی از قبیل داخل گوشی، پشت گوشی، نامرئی و … دارند و شرکت های بزرگ تولید کننده ی سمعک با استفاده از فناوری روز دنیا امکانات ویژه ای برای سمعک های نوین فراهم نموده اند که صدا را با بالاترین کیفیت به گوش فرد می رساند و تا میزان زیادی نویز زمینه را حذف می کند. انواع سمعک های جدید قابلیت اتصال بی سیم به دستگاه های پخش صوت از قبیل تلفن همراه و پلیر را دارند که اجازه می دهند فرد کم شنوا حریم خصوصی خود را داشته باشد و تنها صدا را در محدوده ی گوش خود بلند بشنود. برای اقدام به خرید بهترین سمعک متناسب با نیاز ها می توانید از مشاوره ی تخصصی ما کمک بگیرید.

منبع: درمان کم شنوایی یک گوشی چگونه است؟

  • ۹۹/۰۴/۲۲
  • sman tavasoli

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی