سلامت گوش

  • ۰
  • ۰

تومور عصب شنوایی چه علائمی دارد

تومور عصب شنوایی که به آن آکوستیک نوروما نیز می گویند، در عصبی مشاهده می شود که محل قرار گیری آن دقیقا پشت گوش و در زیر مغز می باشد و به طور کلی می توان این تومور را توموری نادر شناخت که نحوه ی رشد آن به دلیل غیر سرطانی بودن آن بسیار آرام می باشد ولی با این حال عوارضی دارد که می تواند سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار دهد در نتیجه لازم است تا علائم تومور عصب شنوایی را بشناسیم و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهیم. این تومور به نقاط دیگر بدن انتقال نخواهد یافت و جز تومور های خوش خیم دسته بندی می شود اما با رشد آن شاهد آسیب هایی به عصب های مختلفی خواهیم بود. این تومور در درجه ی اول بر عصب شنوایی و عصبی که سبب حفظ برقراری تعادل در افراد می شود تاثیر می گذارد.

علائم ابتلا به تومور عصب شنوایی کدام اند ؟

علائم این تومور می تواند در هر فردی به نسبت فرد دیگر متفاوت باشد اما از اصلی ترین علائم این تومور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش شنوایی در افراد با میزان های مختلف
  • ابتلا به وزوز گوش و شنیدن صدا هایی از قبیل وزوز، زنگ و بوق به میزان های مختلف که در مقاله ی وزوز گوش چیست به طور کامل به شرح آن پرداخته ایم
  • از دست دادن حفظ تعادل به هنگام راه رفتن
  • و علائم نادر دیگر …

روند رشد تومور عصب شنوایی در افراد چگونه است؟

روند رشد تومور عصب شنوایی در افراد چگونه است

روند رشد تومور عصب شنوایی در افراد چگونه است

 

در خصوص روند این تومور در افراد، باید گفت که به طور معمول این تومور به صورت خیلی آهسته رشد خواهد کرد، علائم تومور عصب شنوایی می توانند به تدریج خود را نمایش دهند  برای مثال کاهش شنوایی که به دلیل این تومور عصب شنوایی در افراد مشاهده می شود می تواند در ابتدا بسیار کم و غیر قابل تشخیص باشد و به مرور زمان رشد آن را شاهد باشیم.

آیا کم شنوایی ناشی از تومور عصب شنوایی در هر دو گوش اتفاق می افتد

باید دانست که به صورت معمول، ناشنوایی و یا کم شنوایی که در اثر تومور عصب شنوایی در افراد اتفاق می افتد را در یکی از گوش ها مشاهده می نماییم. علل انواع کم شنوایی که به دلیل تومور عصب شنوایی در افراد اتفاق می افتد می تواند میزان های متفاوتی در افراد مختلف داشته باشد و با گذشت زمان شاهد افزایش میزان کم شنوایی در افراد باشیم.

آیا تومور عصب شنوایی تومورهای سرطانی هستند؟

آیا تومور عصب شنوایی تومورهای سرطانی هستند

آیا تومور عصب شنوایی تومورهای سرطانی هستند

 

این تومور ها سرطانی نیستند و به همین دلیل هم هست که نحوه ی رشد و همچنین گسترش آنها به تدریج صورت می گیرد و خوشبختانه همین مورد به پزشکان این اجازه را می دهد تا برای درمان این تومور ها مدت زمان بیشتری داشته باشند اما باید دانست که این بدان معنا نیست که در صورتی که فرد مبتلا به این تومور شده است مجاز است تا درمان آن را به تعویق اندازد.

تغییر نظریه ی پزشکان برای درمان تومور عصب شنوایی

برای سال های بسیاری پزشکان بر این باور بودند که به منظور برطرف کردن این تومور ناخوشایند، تنها عمل جراحی می تواند کار ساز باشد اما در اواسط دهه ی 1980 عمل  پرتونگاری توانست تفکرات و راه کارهای موجود برای درمان این تومور را تغییر دهد و دیگر عمل های جراحی تنها راه رهایی از این تومور شناخته نشد.

راه های درمان تومور عصب شنوایی کدام اند ؟

راه های درمان تومور عصب شنوایی کدام اند ؟

راه های درمان تومور عصب شنوایی کدام اند ؟

 

به صورت کلی به سه روش می توان تومور عصب شنوایی را درمان نمود که در ادامه آنها را نام خواهیم برد لازم به ذکر است که نوع و نحوه ی درمان برای افرادی که به این تومور دچار شده اند تنها باید توسط پزشک متخصص برای فرد تجویز شود و طبق نظر پزشک عمل ننمودن می تواند عوارض و عواقب نا خوشایندی برای افراد داشته باشند این سه نوع راه درمان عبارتند از:

  • درمان از طریق عمل جراحی
  • درمان از طریق پرتونگاری
  • درمان از طریق نظارت های مداوم (این روش برای افرادی در نظر گرفته می شود که اندازه ی تومور در آنها بسیار کوچک می باشد.)

عامل ژنتیک در تومور عصب شنوایی

باید گفت که متاسفانه تا به امروز دلیلی که منجر به رشد سلول هایی می شود که در نهایت فرد را دچار تومور عصب شنوایی می کند شناخته نشده است اما در مبحث علائم تومور عصب شنوایی باید به این مسئله که عوامل ژنتیکی می تواند فاکتوری مهم در ابتلا به تومور عصب شنوایی باشد اشاره کرد.

افراد در چه رده ی سنی بیشتر به تومور عصب شنوایی مبتلا می شوند

افراد در چه رده ی سنی بیشتر به تومور عصب شنوایی مبتلا می شوند

افراد در چه رده ی سنی بیشتر به تومور عصب شنوایی مبتلا می شوند

 

به طور معمول این عارضه که آن را با نام تومور عصب شنوایی می شناسیم و می تواند به صورت مستقیم بر کم شدن میزان شنوایی و همچنین اختلال در برقراری حفظ تعادل افراد تاثیر گذارد را بیشتر در افرادی که در سنین بین 30 تا 60 سال هستند مشاهده می نماییم، این عارضه کمتر در کودکان و نوجوانان دیده می شود، باید دانست که فاکتور سن می تواند در نحوه ی درمان و نوع درمان این تومورها بسیار موثر باشد.

آیا وراثت می تواند عاملی در ابتلا به تومور عصب شنوایی باشد ؟

متاسفانه باید در پاسخ به این سوال گفت بله، در این عارضه عاملی همچون وراثت نیز می تواند تاثیر گذار باشد و افرادی که در خانواده خود فردی را دارند که مبتلا به این تومور می باشد و این تومور توانسته شنوایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به این تومور عصب شنوایی هستند. در نتیجه لازم است تا این افراد وجود کوچک ترین علائمی را ناچیز نشمرند و به سرعت به پزشک متخصص مراجعه نموده و علائم را با پزشک در میان گذارند و در صورت تشخیص ابتلا به تومور عصب شنوایی هر چه سریعتر به درمان این تومور بپردازند.

عوارض نادر در تومور عصب شنوایی کدام اند

عوارض نادر در تومور عصب شنوایی کدام اند

 

در برخی از موارد خیلی نادر، افرادی که مبتلا به تومور عصب شنوایی شده اند  بی حسی در صورت و یا حالت سوزن سوزن شدن صورت را تجربه می نمایند اما باید دانست که افراد خیلی کمی دچار این عارضه می شوند و نمی توان از آن به عنوان علائم تومور عصب شنوایی که در همه ی افراد دیده می شود نام برد.

تنوع راه های درمانی برای افرادی که مبتلا به تومور عصب شنوایی شده اند

این تومور و میزان رشد آن در هر فرد می توان متفاوت باشد از این لحاظ می توان گفت که راه ها و روش های درمانی مختلفی برای این درمان می تواند توسط پزشک متخصص برای فرد در نظر گرفته شود.

به تعویق انداختن آزمایشات و عکس برداری ها می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد

به تعویق انداختن آزمایشات و عکس برداری ها می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد

به تعویق انداختن آزمایشات و عکس برداری ها می تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد

 

در افرادی که تومور عصب شنوایی به اندازه ی بسیار کوچکی وجود دارد، تومور می تواند به مرور زمان با مراقبت های پزشکی که متخصص برای فرد در نظر گرفته است حتی کوچک تر از قبل هم شود، اما لازم است که این افراد به صورت مداوم عکس برداری های مخصوص و همچنین شنوایی سنجی  را انجام دهند. برای بعضی از افراد این آزمایش ها در بازه ی زمانی بین 6 تا 12 ماه تجویز می شود که به تعویق انداختن مدت زمان آن می تواند عواقب ناخوشایندی برای افراد داشته باشد و باعث شود فرد در صورت بزرگ شدن تومور متوجه آن نشود و نتواند از بزرگ تر شدن آن جلوگیری نماید.

آیا اندازه ی تومور می تواند در عوارض ناشی از آن تاثیرگذار باشد؟

در مبحث علائم تومور عصب شنوایی لازم است تا به این مورد اشاره شود که متاسفانه با بزرگ شدن میزان تومور فرد بیمار کاهش شنوایی بیشتر، عدم حفظ تعادل به هنگام راه رفتن و انجام کارهای روز مره، سردرد های گاه و بی گاه، و شنیدن صدای وزوز در گوش را تجربه می نماید در نتیجه می توان به این نتیجه رسید که میزان این عوارض ناخوشایند در افراد که می تواند بر زندگی آنها تاثیرات منفی و بدی گذارد به طور مستقیم با اندازه ی این تومور ها بستگی دارد.

عمل جراحی برای رفع تومور عصب شنوایی

عمل جراحی برای رفع تومور عصب شنوایی

عمل جراحی برای رفع تومور عصب شنوایی

 

در افرادی که اندازه ی تومور عصب شنوایی بزرگ است عمل جراحی می تواند برای آنها تجویز شود اما باید دانست که این عمل ها می تواند عوارضی داشته باشد که لازم است تا فرد نسبت به آنها قبل از عمل جراحی آگاه باشد.

آیا عمل جراحی تومور عصب شنوایی خطرناک است ؟

بهتر است با شما صادق باشیم هیچ عمل جراحی نمی تواند به طور مطلق بدون ریسک و خطر باشد و نیاز است که احتمالاتی برای آن جراحی در نظر گرفت و فرد بیمار نیز از آن خطرها و ریسک ها مطلع باشد، عمل جراحی تومور عصب شنوایی نیز از این قاعده مستثنی نیست از مهم ترین عوارضی که این جراحی می تواند داشته باشد می توان به تحت تاثیر قرار گرفتن عصب های موجود در صورت افراد اشاره کرد. اما باید دانست در صورتی که پزشک متخصص شما برای درمان تومور عصب شنوایی شما روش جراحی را در نظر گرفته است نیازی به نگرانی در خصوص وجود ندارد، شما تنها لازم است تا هر چه سریع تر از رشد تومور جلوگیری نمایید.

آیا تومور عصب شنوایی به خودی خود درمان خواهد شد ؟

آیا تومور عصب شنوایی به خودی خود درمان خواهد شد

آیا تومور عصب شنوایی به خودی خود درمان خواهد شد

 

متاسفانه درصد اینکه این تومورها به خودی خود بر طرف شود و عوارض آنها از بین بروند بسیار کم می باشد در نتیجه لازم است در صورت مشاهده ی علائم این تومور که قبل تر به آن اشاره نمودیم به پزشک متخصص مراجعه نموده و هر چه سریع تر به درمان آن بپردازیم چراکه یکی از عوارض این تومور ها کاهش شنوایی تدریجی در افراد می باشد که می تواند زندگی را برای افراد بسیار مشکل سازد.

تنوع جراحی برای درمان تومور عصب شنوایی

باید  دانست که اگر برای درمان این تومورها که می توانند بر میزان شنوایی افراد تاثیر مستقیم گذارند روش جراحی برگزیده شود این عمل  های جراحی به سه صورت انجام می گیرند که تشخیص نوع جراحی تنها باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

آیا روشی غیر تهاجمی برای درمان تومور عصب شنوایی وجود دارد ؟

آیا روشی غیر تهاجمی برای درمان تومور عصب شنوایی وجود دارد

آیا روشی غیر تهاجمی برای درمان تومور عصب شنوایی وجود دارد

 

بله در روش پرتو نگاری که برای درمان این تومور استفاده می شود از چاقویی گاما و یا سایبری استفاده می شود که این روش را به روشی غیر تهاجمی تبدیل کرده است و افراد زیادی با استفاده از این روش توانستند وجود تومور عصب شنوایی را درمان نمایند و عوارض ناشی از آن مانند کم شنوایی و یا سرگیجه را درمان نمایند. که البته باید به این نکته ی مهم اشاره نمود که انتخاب این روش برای درمان تومور عصب شنوایی باید توسط پزشک متخصص شما صورت گیرد و افراد بنا به دلایل شخصی خود قادر نخواهند بود نسبت به نوع درمان خود نظری داشته باشند.

وجود علائم را بی اهمیت نپندارید

نادیده گرفتن علائم از مهم ترین مواردی است که می تواند سبب خطرناک شدن یک عارضه و یا یک بیماری باشد و یک بیماری مختصر را به بیماری ای خطرناک و حتی کشنده تبدیل نماید در نتیجه لازم است که با مشاهده ی اولین علائم به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کرده و برای درمان آنها اقدام نمایید و از خطرهای احتمالی جلوگیری نمایید .

چه عواملی می توانند بر تعیین نحوه ی درمان تومور عصب شنوایی تاثیر گذار باشند ؟

چه عواملی می توانند بر تعیین نحوه ی درمان تومور عصب شنوایی تاثیر گذار باشند

 

عواملی زیادی می تواند بر تعیین نوع درمان تومور عصب شنوایی تاثیر گذار باشد که از مهم ترین این عوامل می توان به سن فرد مبتلا ، اندازه ی تومور، شدت عوارض ناشی از این تومور اشاره نمود.

آیا تشخیص تومور عصب شنوایی به راحتی صورت می گیرد ؟

تشخیص تومور عصب شنوایی بسیار دشوار می باشد چرا که علائم تومور عصب شنوایی به گونه ای است که می تواند پزشکان را گمراه نماید از این رو می توان گفت تشخیص این تومور، علی الخصوص در مراحل اولیه بسیار دشوار می باشد و دقیقا به همین دلیل است که بیشتری افرادی که مبتلا به این تومور هستند زمانی متوجه آن خواهند شد که برای مشکلات دیگری مانند سردرد های مداوم ام آر آی کرده و بعد از آن متوجه شده اند که این تومور در بدن آنها وجود دارد.

منبع: https://bit.ly/3i8RP1w

  • ۹۹/۰۴/۰۸
  • sman tavasoli

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی