سلامت گوش

  • ۰
  • ۰

سمعک بوسیله ای گفته میشود که صداها را تقویت نموده ، به راحتی برای فرد قابل شنیدن و درک میکند و سبب جبران کاهش شنوایی میشود . شکل سمعکها مختلف می باشد که عبارتند ا ز:داخل گوشی ( نامرئی . مینی کانال ، کانال و کونکا یا شل ) - پشت گوشی - عینکی و سمعکهای قابل کاشت در گوش

اشکال مختلف سمعک

همانطور که افت شنوایی شکل های مختلفی دارد، سمعک ها نیز دارای اشکال مختلف می باشند.

معمول ترین انواع سمعک ها عبارتند از :

کاملاً داخل کانال (CIC)
داخل کانال (ITC)
داخل گوشی (ITE)
پشت گوشی (BTE)
...

سمعکهای نامرئی و داخل گوشی چه تفاوتی باهم دارند ؟

 

سمعک نامرئی در مقایسه با سمعک پشت گوشی جزء فراهم کردن زیبایی بیشتر برای فرد ، هیچ مزیت دیگری ندارد چراکه مشابه هر سمعک داخل گوشی و نامرئی ، سمعک پشت گوشی با همان کیفیت و قابلیت وجود دارد و تصور نشود چون سمعک نامرئی است حتما از لحاظ کیفیت از تکنواوژی بالا تری نسبت به سمعک پشت گوشی برخوردار است بلکه بر عکس ممکن سمعکهای پشت گوشی قابلیتهای بیشتر و بهتری داشته باشند.

همیشه قیمت سمعک داخل گوشی و بخصوص نامرئی گرانتر از سمعک مشابه پشت گوشی میباشد و همچنین هزینه تعمیر و یا سرویس سمعکهای داخل گوشی بیشتر از پشت گوشی است . مصرف باطری در سمعک های داخل گوشی و نامرئی خیلی بیشتر از سمعکهای پشت گوشی می باشد بطوریکه طول عمر باطری در یک سمعک نامرئی حداکثر 100 ساعت میباشد و ممکن است فرد مجبور باشد هر 5 روزیا یک هفته یک باطری تعویض نماید و این در حالیست که در سمعک پشت گوشی ممکن است نیاز به تعویض باطری در هر 20 روز تا یکماه باشد. و همچنین بدلیل قرارگرفتن سمعک نامرئی و داخل گوشی در داخل مجرای گوش باعث نفوذ جرم گوش و عرق ناشی از قرار گرفتن سمعک در گوش بداخل سمعک شده واحتمالا باعث خرابی زود هنگام سمعک میشود که در آن صورت در مدت گارانتی هزینه ای برای تعمیر و یا سرویس در بر ندارد اما پس از اتمام گارانتی در صورت خرابی سمعک ممکن است مستلزم هزینه زیاد باشد ضمن اینکه تعمیر و یا سرویس مکرر باعث میشود کارایی سمعک بدلیل بازو بسته شدن مکرر کم شده و یا سمعک خیلی زودتر از سمعکهای پشت گوشی غیر قابل استفاده شود.

...

نحوه مراقبت و نگهداری از سمعک

اگر شما از سمعک‌ (پشت گوشی (BTE)، داخل گوشی(ITE) و یا داخل کانال(CIC) ) استفاده می نمایید، نظافت روزانه آنها برای اطمینان از عملکرد مناسب این سمعک‌ها بسیار ضروری می باشد.

در ذیل چندین توصیه ساده ذکر شده است که شما باید بطور منظم آنها را بکار گیرید:

 سمعک‌های پشت گوشی

-         با یک پارچه خشک، سمعک و قالب آن را تمیز نمائید.  هرگز خود سمعک را نشوئید!

-         مطمئن شوید که هیچ جرمی، داخل دهانه سمعک و یا قالب نشده باشد زیرا این امر موجب کاهش تأثیر و عملکرد سمعک می‌گردد.

-         هنگام عدم استفاده از سمعک خصوصاً شبها، در باتری را باز بگذارید تا جریان هوا در آن برقرار گردد.

 

چگونگی شستشوی قالب گوش

-         قالب سمعک باید بطور منظم شستشو شود.

-         قالب گوش را از سمعک جدا کنید.

-         قالب را با صابون و آب نیمگرم بشوئید. از مواد شوینده قوی برای این منظور استفاده نکنید.

-         قالب را با آب شستشو داده و آبکشی نمایید.

-         ممکن است قطراتی از آب، داخل قالب گوش و یا لوله آن باقی بماند.

در این موارد، وسایل خاصی برای دمیدن هوا در اختیار متخصص سمعک شما قرار دارد که قطرات آب را خارج می نماید.

-         قبل از اتصال مجدد سمعک به قالب گوش و لوله آن، اطمینان حاصل کنید که قالب و لوله کاملاً خشک شده باشند.

 سمعکهای داخل گوشی (ITE) و کاملاً داخل کانال (CIC):

جرم تولید شده در کانال گوش شما، می‌تواند موجب بسته شدن و گرفتگی دهانه سمعک گردد. به‌منظور تسهیل در پاک کردن این جرم ها،از سمعک‌های داخل گوشی اتیکن مجهز به یکی از سیستم‌های محــافظـت در برابر جــرم گوش می‌باشــند کـه عبــارتـند از ،No Wax

 Micro Wax Busterو یاWax Buster  که برای خارج نمودن سریع و راحت جرم گوش طراحی شده‌اند.

چه کارهایی را نباید انجام دهید

هیچ‌گاه از آب یا الکل برای تمیز نمودن سمعک استفاده نکنید. شما می توانید خارج و سطح سمعک را بوسیله پارچه و یا وسایل مخصوص پاک کردن که همراه با سمعک به شما داده می شود خشک و تمیز نمائید.

هرگاه از لوسیون (خصوصاً لوسیونهای برنزه شدن در آفتاب) استفاده نمودید، دستهایتان را قبل از کار با سمعک و یا قراردادن باتری در آن کاملاً شستشو دهید. استفاده از اسپری مو نیز می تواند به سمعک آسیب وارد نماید.

هیچگاه نباید سمعک را در معرض گرمای شدید قرار داد )مثل گذاشتن سمعک در داخل ماشین پارک شده زیر آفتاب(.  سمعک نباید در معرض رطوبت قرار گیرد، مانند قرار گرفتن در سونای بخار و یا زیر دوش یا باران شدید.

در صورتی‌که سمعک در محیط بسیار مرطوبی قرار گرفت با احتیاط آنرا خشک نموده و از کیت ضد رطوبت استفاده کنید.

  • ۹۷/۱۰/۰۲
  • sman tavasoli

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی