سلامت گوش

  • ۰
  • ۰

سکته گوش یا کری ناگهانی چه علتی دارد؟

کری ناگهانی یا سکته گوش نوعی ناشنوایی حسی-عصبی ناگهانی است که معمولاً در یک گوش اتفاق می افتد. کری ناگهانی یا سکته گوش به فرد احساس گیجی می دهد و زنگ گوش نیز ایجاد می کند.

آیا برای سکته گوش باید به پزشک مراجعه کرد ؟

کری ناگهانی اورژانس پزشکی تلقی می شود و فرد در صورت تجربه ی چنین اتفاقی باید سریعاً به پزشک مراجعه کند. زیرا، عدم مراجعه ی به موقع به پزشک ممکن است در روند درمانی اختلال ایجاد کند.

ارتباط کری نگهانی گوش با سکته

گاهی سکته مغزی در نقطه ای اتفاق می افتد که اعصاب شنوایی در آن قرار دارند و سبب می شوند که فرد پس از سکته به صورت ناگهانی شنوایی خود را از دست بدهد. این نوع از کری ناگهانی ممکن است قابلیت درمان و برگشت پذیری نداشته باشد. مگر آنکه بخش آسیب دیده در مغز با رفع لخته درمان شود. کری ناگهانی خود اصطلاحاً سکته ی گوش نامیده می شود که ممکن است در اثر سکته مغزی رخ دهد.

دلایل کری ناگهانی یا سکته گوش

کری ناگهانی می توانند به علل مختلفی ایجاد شود و باید توسط پزشک بررسی گردد. از رایج ترین علل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت های گوش

خوردن ضربه به سر

بیماری های خود ایمنی

سندروم التهابی کوگان

داروهایی که مسمومیت ایجاد می کنند

عدم گردش خون مناسب

رشد تومورد در محل اعصاب شنوایی

بیماری های خود ایمنی عصبی مانند ام اس

در درصدی از موارد علت کری ناگهانی تشخیص داده نمی شود و علل ناشناخته ای نیز وجود دارند که ممکن است این عارضه را ایجاد کنند.

نشانه های کری ناگهانی

اصلی ترین نشانه ی کری ناگهانی، وز وز گوش و عدم امکان شنوایی مانند قبل است. البته ممکن است این اتفاق در برخی از افراد ناگهانی نباشد و طی چند روز ایجاد شود.

درمان کری ناگهانی

درصد زیادی از افراد دچار شده به کری ناگهانی ( حدود 80%) درمان می شوند و با تشخیص صحیح پزشک و پیگیری روند درمانی مشکل شنوایی آن ها حل می گردد.

در مواردی که علت مشخصی برای این عارضه شناخته نشود، پزشک دارو های کورتونی تجویز می کند. دارو های کورتونی التهاب ایجاد شده را کاهش می دهند و به بدن بیمار کمک می کنند تا با این عارضه مقابله کند. دقت کنید که سمعک به هیچ وجه راه درمان کری ناگهانی نیست. ممکن است در برخی موارد که کری دائمی ایجاد شده است طبق تجویز پزشک کاشت حلزون موثر واقع شود.

کری ناگهانی و استرس

در دنیای امروز، افراد یک جامعه تحت تنش ها و استرس های فراوانی قرار می گیرند. تاثیر منفی استرس بر شنوایی اثبات شده است. استرس می تواند گردش خون را دچار اختلال کند و با جلوگیری از خونرسانی مناسب به گوش داخلی مسبب کری ناگهانی شود. کری ناگهانی یا سکته گوشدر اثر استرس ممکن است موقتی و یا حتی دائمی باشد.

منبع: سکته گوش چیست و چه علتی دارد؟ 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی