سلامت گوش

  • ۰
  • ۰

کدام بهتر است، کاشت حلزون یا سمعک ؟


برای شرح تفاوت سمعک با کاشت حلزون ابتدا به چیستی کاشت حلزون می پردازیم و مشخص می کنیم که چه افرادی کاندید استفاده از کاشت حلزون هستند و اساساً عملکرد کاشت حلزون چگونه است. سپس تفاوت سمعک با کاشت حلزون را توضیح خواهیم داد.

کاشت حلزون چیست ؟

کاشت حلزون بسیار به سمعک شبیه است. کاشت حلزون در واقع ابزار الکترونیکی کوچکی است که کمک می کند ضعف شنوایی جبران شود. کاشت حلزون نیز مانند سمعک نمی تواند شنوایی از دست رفته را به طور کامل جبران نماید و تا حدودی باعث می شود افرادی که شنوایی که خود را از دست داده اند و دچار کم شنوایی شدید هستند، صدا را بشنوند. کاشت حلزون از طریق جراحی زیر پوست گوش قرار می گیرد و از این جهت پیچیده تر از سمعک است.

چه کسانی باید از کاشت حلزون استفاده کنند ؟

اگر سمعک نتواند کم شنوایی افراد را جبران کند، گزینه ی بعدی استفاده از کاشت حلزون خواهد بود. کودکان و بزرگسالان هر دو می توانند از کاشت حلزون بهره ببرند. افرادی که دچار کم شنوایی شدید یا ناشنوایی هستند، در واقع دچار آسیب سلول های گوش داخلی و حلزون شده اند.

یکی از مهمترین واجدین شرایط برای کاشت حلزون کودکان زیر یک سالی هستند که با کم شنوایی عمیق متولد شده اند. کاشت حلزون برای این دسته از بیماران بسیار حیاتی است زیرا تمام مهارت هایی که در آینده می آموزند متاثر از شنوایی خواهد بود.

حلزون کاشته شده چگونه کار می کند ؟

برخلاف سمعک، کاشت حلزون، صدایی را تقویت نمی کند. بلکه صدا را از قسمت های آسیب دیده حلزونی گوش عبور داده و اعصاب شنوایی را شبیه سازی می کنند.

کاشت حلزون به جراحی نیاز دارد و شامل دو قسمت است: پردازنده و میکروفون که در پشت گوش قرار دارد و گیرنده در زیر پوست نزدیکی گوش. حلزون کاشته شده به هیچ وجه جلب توجه نمی کند و دریافت کننده می تواند با آن شنا کند!

تفاوت سمعک با کاشت حلزون چیست ؟

همانطور که در بالا ذکر شد، سمعک می تواند صدا ها را تقویت کند و از این طریق کم شنوایی را جبران نماید. درحالیکه کاشت حلزون عملکرد پیچیده تری دارد و به طور مستقیم با عصب شنوایی و مغز کار می کند و در واقع یک کامپیوتر کوچک است که در بدن پشت گوش قرار می گیرد.

کسانی که به کاشت حلزون نیاز پیدا می کنند تنها دچار کم شنوایی نیستند. بلکه مغز آن ها بخش هایی از صدا را از دست می دهد که با کاشت حلزون درمان می شود.

شنیدن با کاشت حلزون مانند شنوایی طبیعی نیست. اما به فرد اجازه می دهد که صدا های محیط را درک کند و مکالمه داشته باشد. برای درک تفاوت سمعک با کاشت حلزون و انتخاب بین آن ها بهتر است با متخصص شنوایی نیز مشورت کنید.

منبع: استفاده از سمعک بهتر است یا کاشت حلزون ؟ 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی